Thursday, December 15, 2011

Mereka istimewa :)

Photobucket

Bismilahirrahmanirrahim :)

Got it from here.
Cuma satu perkongsian kecil dari pemerhatian dan pengalaman saya yang sangatlah 'tak ada apa'.
Cuti-cuti sekolah ni, dah tentunya macam-macam program yang dianjurkan oleh macam-macam pihak. Jemaah itu anjurkan program itu. Institusi itu anjurkan program itu. Pusat motivasi, sekolah-sekolah dan macam-macam lagi organisasi yang menganjurkan macam-macam program. Semuanya mengambil peluang untuk menyertai usaha pembentukan peribadi anak-anak. Ibu bapa dah tentunya orang paling gembira. Anak-anak dihantar menyertai program-program tersebut. Ibu bapa mana yang tak gembira bila peluang untuk beri pendidikan terbuka di depan mata, kann? :)

#Sebenarnya nak cakap apa ni? 
Seminggu dua ni, cik arkitek terlibat dengan satu program anjuran jemaah masjid hasanah *kot. Cuma tolong-tolong sikit saja. Macam Ustazah Maryam cakap, orang minta tolong, kita tolong. Nanti kita minta tolong, ada orang yang tolong kita. Orang doakan yang baik-baik saja untuk kita, kann. Program ni, melibatkan mereka yang berpangkat anak-anak *macam saya. Program baru berjalan dua hari. Ada baki enam hari lagi. Dalam pada program tu sedang berjalan, terdengar-dengarlah ada yang merungut bosan. 

#Normal-lah tu. =.=
Memang la normal. Sebab tu, kita kena buat post mortem. Supaya kita boleh pertingkatkan apa yang terkurang kan.. Kita mungkin tak akan dapat beri hasil yang sempurna. Tapi, at least usahakan yang terbaik. *okey, saya bukan nak complain bukan-bukan tentang program tu. Cuma entri ni, terinspirasi dari program tu.

Macam mana nak tarbiyah mereka (kanak-kanak yang lebih kecil dari saya :P)

#Macam mana?
Bukan senang. Serius. Lagi-lagi kalau yang sebaya saya. Dah mula jadi buluh, satu hal. Cerewet pula tu. 

 Kita kena masuk dengan mereka. Jadi sehati sejiwa dengan mereka. Cari minat. Kalau macam kanak-kanak yang comel-comel, muka tak bersalah tu, kita letak diri kita bersama mereka. Cakap pun, main "Kite tak sukalah.." "Mak kite kata ini tak bolehh..." Untuk akrabkan diri kita dengan mereka. Tapi, jangan melebih pula. :) Kita cipta keakraban antara diri kita dengan mereka. 


got it from here


Buat supaya mereka tak rasa awkward untuk bergaul dengan kita. Mereka selesa untuk berada dekat dengan kita. Budak-budak yang comel-comel macam ni memang kena melayan sepenuh masalah jawabnya. Bukan tahu duduk diamkan. Sebab tulah kita kena cari satu minat yang ada pada mereka. Kita raikan benda tu. Layan. 

#Kat mana yang tarbiyahnya? Asyik melayan je.
Tingkah laku kita. Itu yang paling utama. Sebab, budak-budak (*ceh, macam dia dah besar sangat!) ni lagi ikut apa yang dia tengok dari apa yang orang bercakap.Berbuih lah cakap jangan buat tu, jangan buat ini, kalau dia nampak orang lain buat juga, memang payahlah dia nak menurut. Sambil-sambil melayan tu, boleh juga nak kongsi ilmu dengan dia, kann..

"Ehh, kakak gajah ni besarkann. Kuat! Gajah paling kuat!"
"Gajah memang lah besar, kuat. Yaya nak dengar cerita tentang gajah tak...?"

Dalam situasi ni, kita boleh kongsi dengan si cilik ni dengan kisah tentera bergajah. Tapi, dalam nak bercerita tu, janganlah gayanya macam nak bersyarah.

Masuk waktu solat, ajak solat. Jangan paksa kalau belum sampai masanya. Cuma ajak. Kalau kita dah betul-betul akrab dengan dia, mesti dia follow. Masa tu, mungkin dia belum faham tuntutan solat tu. Kita bagi dia kefahaman. Lama-lama dia akan faham.

#bukan kerja mak bapak ke?
Kalau mak bapak dah soleh, alhamdulillah. Biah tu pun main peranan. Kita, orang sekelilinglah yang tukang mewujudkan suasana tu.

Saya bukan mother. Tapi saya sister. Jadi pandangan yang sangatlah 'tak ada apa' ni datangnya dari kehidupan sebagai seorang Kakak. Bukan Emak. Pengalaman, dan apa yang seorang emak beri adalah yang terbaik, sebab mereka ada pengalaman membesarkan, memberi tarbiyah, melayan karenah dan 1001 lagi pengalaman berharga yang orang lain tak boleh rasa. Hanya ibu. *insyaAllah, satu hari nanti :)(jauh melencong..) =D

Wassalam,
cik arkitek.

No comments:

Post a Comment