Friday, May 28, 2010

Saban hari...

Ku cuba mencari yang namanya ketenangan hakiki. Ku terus mencari yang namanya cinta yang agung. Ku gagahkan diri mencari yang namanya kebahagiaan abadi. Dari sehari ke sehari, tak juga aku temui. Yang terpalit hanyalah ketenangan yang sedetik cuma. Yang terungkai hanya cinta yang palsu. Yang terpancar hanya kebahagian sementara. Memandang ke langit dunia. Terlihat burung yang terbang bebas di angkasa. Hati menyusun kata. 'alangkah indahnya alam ini. Dan lebih indah lagi seandainya aku mampu melihatnya setiap detik, Melihat yang bukan hanya pada mata kasar, tapi dengan mata hati.' Melihat awan yang berarak perlahan ditiup angin, terdetik sesuatu di hati ini. 'mengapa masih ada yang menafikan kekuasaanNYA, sedangkan segalanya sudah terbukti.' Aku menangis sendirian kerana khilafku yang kadang kala lupa pada DIA yang telah menciptakan alam ini. Pandanganku ku alihkan pada pohon yang hijau. Daunnya melambai-lambai ditiup angin, dan fikiran ku turut dibuai angin petang. menanti senja menjelma, aku termenung sendirian. Membentang kanvas maya hari ini. Melihat semula sorotan peristiwa yang terlukis. Terkadang senyum, terkadang senyuman itu lenyap. Itulah yang ku alami hari ini. Punya kisah yang berbeza daripada semalam dan mungkin juga esok. Namun, ada sesuatu yang masih sama. Hati ini. Hati ini masih terpaut pada 'namanya'. Hati ini akan terus rindu pada kekasih itu. Hati ini juga akan terus mengharap cinta dan kasih dari DIA!

ya ALLAH, Hati ini terkadang
takut dibuai cinta dunia,
yang nanti bakal meragut
cintaMU buatku..
yang nanti bakal mengheret
aku karam di tengah lautan
yang nanti bakal mengundang
murkaMU buatku..
Aku takut, ya ALLAH.

ya ALLAH, aku takut
suatu ketika nanti,
aku bakal terpaut
pada cinta palsu dunia
aku takut murkaMU
akan membelenggu diri ku..
aku takut, ya ALLAH.

ya ALLAH, KAU teguhkanlah iman ku
yang serapuh kaca ini.
KAU kuatkan hati ini untuk menempuh
ranjau yang penuh onaknya.
KAU payungilah aku dengan rahmatMU,
agar aku bisa mengharungi teriknya mentari.
Hanya KAU yang aku sembah,
Hanya padaMU aku meminta pertolongan, ya ALLAH.

wassalam.. damba redha, cinta dan rahmatNYA

No comments:

Post a Comment