Monday, April 11, 2011

Akhlak dan Ibadah seiring.

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum..

Kesibukan bertali arus. Masa terasa singkat. 
Dalam kesibukan ini, sempat juga saya mencuri peluang 
mencoret sesuatu buat peringatan diri ini, 
dan juga teman. Insya ALLAH.

Tanpa Akhlak Rosak Ibadah. 
Solusi isu 28.

Saya tertarik dengan isu yang dibawa editor majalah yang kian mendapat sambutan untuk isu 28 ini. Sejak penghasilannya bermula dari isu perdana, solusi tidak pernah mengecewakan pembaca. Dan pada pendapat saya, isu 28 ini begitru sinonim dengan masyarakat hari ini. Masyarakat yang memandang enteng pada yang namanya ibadah. Masyarakat yang tidak prihatin dengan al-hasil dari kesatuan jiwa yang terbina dari penyatuan rukun iman yang merangkumi pengakuan dan keyakinan hati, rukun islam yang merangkumi perbuatan yang disebut ibadah. Rata-rata melaksanakn tuntutan ini, namun jauh dari penghayatan sebenar. Solat sekadar turun naik-turun naik tanpa jiwa. Tanpa pemahaman yang sewajarnya. Al-hasil, terbentuklah masyarakat yang ketandusan akhlak.

Solat itu mencegah diri dari berbuat mungkar. Seandainya hal itu tidak terjadi sia-sialah solat yang dilakukan. tiada erti.Puasa itu bukan sekadar menahan diri dari lapar dan dahaga. Tapi, turut membendung nafsu. Mendidik nafsu. Seandainya hal itu tidak terjadi, sia-sialah seharian berlapar. Begitulah dengan ibadah-ibadah lain. Pelaksanaannya tanpa disertai keikhlasan dan jiwa yang utuh dengan kecintaan kepada PENCINTA agung. Sayang seribu kali sayang apabila kita sering berjaga malam, menunaikan solat malam, tapi kita masih berakhlak buruk dan terus berkeadaan sedemikian kerana sikap yang suka mendabik dada dan merasa diri lebih mulia berbanding insan lain. Kita tidak boleh beranggapan sebegitu kerana pengakhiran hidup kita hanya ALLAH yang tahu. 



Sayang seribu kali sayang apabila kita dilihat sebagai seorang yang rajin beribadah, tapi kita bertindak biadap dan tidak berakhlak bukan sahaja terhadap manusia, malah terhadap makhluk ALLAH yang lainnya. Andai inilah yang terjadi, ternyata kita perlubanyak bermuhasabah, memperbetul diri yang sememangnya tidak lari dari kesilapan, tapi masih mampu untuk berubah ke arah kebaikan. Insya ALLAH.

Untuk menjadi sempurna itu tidak mungkin. 
Tapi, untuk menjadi lebih baik itu pasti.

Wassalam~ 
sayasayangsolusi♥
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment