Friday, June 17, 2011

Untuk awak, sahabat saya..

Assalamualaikum..


Persahabatan itu indah. Bersahabat kerana Allah membentuk kekuatan. 
Saya bukan sahabat yang baik. Saya tidak sempurna. Kala awak kesakitan dibelit seribu masalah, saya hanya mampu berdiam diri dan melihat kerana saya tidak terdaya untuk membantu. Hanya doa yang mampu saya kirimkan. Sahabat, saya di sini mengetahui mengenai apa yang sedang awak lalui. Tapi, tidak mengerti. Hanya mengetahui. Untuk bertanya, saya masih belum punya keyakinan. Saya gusar akan menyinggung hati awak. Saya risau kalau ada manik-manik jernih yang gugur saat pertanyaan itu saya utarakan. Saya tahu awak dah puas menangis. Saya tahu, kalaupun saya menyatakan bahawa saya sangat memahami apa yang awak lalui, apa yang saya fahami itu tidak akan pernah sama dengan apa yang awak lalui. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya, kan... 

Sahabat, sebagaimana yang pernah saya katakan dulu. Positif. Apapun masalah yang sedang membelenggu fikiran, positif terhadapnya. Lihatlah masalah yang hadir sebagai suatu peluang. Peluang  mencari redha Allah. Sebesar manapun masalah itu, apabila dipositifkan akan mampu mengubah persepsi kita terhadap sesuatu masalah. Insya Allah. 

Banyakkan bergantung pada Allah. Banyakkan mengadu pada Dia. Luahkan pada Nya, meskipun kita sedia maklum Dia lebih tahu tentang setiap apa yang terjadi. Tidak salah juga andainya awak mahu meluahkan permasalahan yang membelenggu hati awak dengan mereka yang sudi mendengar. Dengan izinNya, kedukaan itu bisa terubat. Setiap penyakit ada ubatnya, inikan pula masalah. Pasti ada penyelesaiannya. Penyelesaiaan yang paling utama, kembali padaNya. Mohon padaNya, agarr dipermudahkan setiap hal yang terbaik buat diri. Mohon padaNya, agar dikurniakan kekuatan untuk menghadapi segala sesuatu. :)

wallahu'alam
wassalam
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar
sahabatmu~


No comments:

Post a Comment