Wednesday, September 7, 2011

Jahatnya saya..

Kata-kata itu. Menyakitkan. Tapi, kerana hormat. Saya diamkan. Saat saya berdiam sendiri. Terbit di hati.

"Sekarang kamu sakit hati kerana orang lain. Inilah yang orang lain rasa saat dia terasa hati dengan kamu.."

Renungan kosong. Langit petang yang mula menapak senja menyaji pandangan. Indah. Keindahan itu serba sedikit meredakan hati yang gundah dan lelah. Lelah dengan sikap manusia.

"Jangan cepat melatah! Lihat bagaimana Rasulullah. Diherdik itu dan ini, tetap teguh dengan tawakalnya pada Allah. Tetap berdiam diri tanpa membangkitkan dendam."

Kita mengeluh kerana bermacam-macam ragam orang yang kita hadapi. Tapi, pernahkah kita fikir tentang mereka yang terpaksa berhadapan dengan ragam kita. Kita tak mampu nak nilai diri sendiri, kan..? Kita bukan tahu macam mana orang lain nilai kita. Kita sibuk saja mengeluh itu dan ini tentang orang itu dan ini, tapi, kita lupa yang kita sendiri pun ada kelemahannya. Sama seperti dia.

klikuntukgambarBESAR!

Semua manusia sama. Masing-masing melakukan kesilapan. Sama ada sengaja atau tidak. Kita penat melayan karenah orang lain. Begitu juga orang lain yang terpaksa melayan karenah kita. Apapun terjadi pada diri kita, berbalik pada diri kita kembali. Apa yang terjadi, sama ada semalam, hari ini, mahupun esok merupakan ujian dariNya dan satu bentuk teguran dariNya buat diri kita. Allah sedang berbicara dengan kita.
Apabila kita terasa hati, renungi bagaimana perbuatan kita pula terhadap orang lain..

"Jahatnya saya... :("


No comments:

Post a Comment