Thursday, August 2, 2012

Kahwin muda.

Photobucket

Bismillahirrahmanirrahim.

Ohh, kenapa tajuknya cenggitu? ohho. K. Bukan nak menggatal. Bukan sama sekali. Harap berbaik sangka di bulan yang penuh barakah ini. Terima kasih. 

weheartit.com

Tahu tak anda, bahawa setiap remaja, apabila sudah mencecah ke umur 15 tahun dan ke atas, dah mula menyebut tentang kahwin. Ya. Zaman dulu-dulu, umur 16, 17 tahun, tuk, nenek kita dah ada anak dah. Tapi, orang dulu-dulu bukan macam orang sekarang. Orang dulu kahwin, sebab mereka dah sedia, *err, ke takk? Tapi, setidak-tidaknya, ada mata pencarian. Ada sumber kewangan. Ada ilmu *tak semua, tapi, kira adalah; bersesuaian dengan zaman tu. Kos hidup dulu pun jauh beza dengan kos hidup kita hari ini. Sikap orang dulu-dulu pun berbeza. Mereka lebih matang daripada kita ni. Tak caya? Suka hati. Nilai diri sendiri.

Kahwin muda pada zaman kini. relevan atau sebaliknya.

Ehh, apa sebut pasal benda-benda macam ni? Fitrah kann? Sejak dua menjak, tiga menjak ni, ada seorang hamba Allah ni, asyik menyebut tentang perkahwinan. Kbiarlah dia. Ya. Biarlah dia. Saya tak ganggu dia sikit pun. Saya cuma nyatakan pendapat saja. Tiba-tiba, terlintas nak tulis.


weheartit.com


Memang tak salah nak kahwin awal. Sikit pun tak salah. Serius. Tak. Tapi, cuba nilai, muhasabah dari A sampai Z diri kita betul-betul. Luar dan dalam. Betul-betul bersedia? Fizikal dan mental. Kahwin bukan cuma menghalalkan pergaulan antara lelaki dan perempuan. Tetapi, juga merupakan tanggungjawab besar, terutama untuk seseorang yang bergelar LELAKI. Memetik kata-kata Calon Ketua Umum SMKAMH,

Apabila kita cinta seseorang, kita mahu membawa dia ke SYURGA Allah bersama kita.

Dah cukup bersediakah untuk bawa keluarga kita ke syurga? Diri kita sendiri pun, kita tak pasti terjaga, inikan pula nak bawa orang lain. *muhasabah sama-sama. Janganlah letakkan matlamat kita itu semata-mata perkahwinan. Tapi jauh dari itu. Banyak lagi yang perlu kita fokuskan. Serius. Tahukan anda, selesai je lafaz akad, tu rasa macam ada batu besar jatuh atas bahu?(terutamanya lelaki) *hiperbola sangat!

"Apabila seseorang melaksanakan pernikahan, bererti telah menyempurnakan separuh agamanya, maka hendaklah ia menjaga separuh yang lain dengan bertaqwa kepada Allah" – HR Baihaqi dari Anas bin Malik

Ya. Berkahwin itu menyempurnakan sebahagian agama. Tapi, bukan senang-senang tanggungjawab tu. Dah layak untuk kita jadi imam untuk keluarga kita? (bagi lelaki) Bukan semata-mata imam dalam solat. Tapi, imam dalam kehidupan itu seluruhnya. Imam yang membawa dan memandu keluarga; isteri dan anak-anak ke syurga. Ya. Bukan kerja senang. Satu tanggungjawab besar. Hanya dengan iman dan ilmu kita mampu melakukannya. Apabila kita melihat perkahwinan itu melebihi daripada fitrah kehidupan, kita akan mampu membina satu persepsi baru. Kahwin bukan semata-mata 'shweeeeetnyee!' Tapi satu pengabdian kepada Pencipta.

Ustaz Jamal selalu pesan, 'tak payahlah kahwin awal.(terutamanya lelaki)' *sebab lelaki yang akan sara keluarga, didik keluarga, bimbing keluarga. Kann? Tapi, tak bermakna kahwin awal itu salah. Tak salah. Kalau kita dah ready. Dah yakin mampu jalankan tanggungjawab. Dah yakin kita mampu bawa keluarga ke syurga. Kenapa tidakk?

Rasulullah bersabda, bermaksud: "Wahai golongan pemuda! Sesiapa yang berkemampuan untuk al-baah maka hendaklah dia berkahwin kerana sesungguhnya perkahwinan itu lebih menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu penghalang baginya (daripada syahwat)." - (Riwayat Bukhari, Muslim, Tirmizi, Nasai, Abu Daud, Ibn Majah).

Memang perkahwinan itu salah satu cara untuk jaga pandangan. Tapi, ada satu lagi option kann? 'Sesiapa yang tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa....' 


Saya bukanlah orang yang anti-kahwin awal. Tak. Cuma, saya sekadar berkongsi pendapat tentang kahwin awal. Rata-rata remaja hari ini*kawan-kawan sendiri (diri sendiri pun ye jugaak) cuma lihat perkahwinan ni, sebagai suatu fitrah semata-mata. Satu keseronokan. Satu ke-Shweeet-an. *nampak sangat tak matang.(diri sendiri)

Post ni pun, bukan untuk mencari-cari kesalahan orang lain. A kahwin awal. B kahwin awal. Bukan! Tapi, saya cuma mengajak diri saya dan sahabat-sahabat saya untuk muhasabah diri, sejauh mana kita sedia untuk bercakap tentang perkahwinan. *saya pun bukan ada pengalaman. Mesti ada salah punyaaa ehh. Maaf (:

Betulkan yang salah (:
Wassalam.
cikarkitek.


No comments:

Post a Comment