Tuesday, February 1, 2011

Hikmah di sebalik musibah



Assalamualaikum..

Alhamdulillah, semalam seharian titisan hujan yang menemani. Namun, hari ini mentari mula menampakkan diri. Memberi bahang menghangatkan tubuh yang kesejukan. Segala puji bagi ALLAH.

Dalam pada langit di sini cerah dihiasi mentari, nun jauh di selatan tanah air, sahabat dan saudara kita di sana masih teruji. Hujan mencurah-curah. Air sungai melimpah. Jalan penghubung ditutup. Bantuan mula dihulurkan. Keperluan penting seperti pakaian mula diagihkan di pusat-pusat pemindahan mangsa banjir.
Di waktu genting ini pula, anak-anak kecil mengambil peluang bermain air, tanpa menyedari bahaya yang menanti.

"banjir lagi..."
"huh, banjir tiap-tiap tahun, rugilah macam ni.."

Masing-masing mengeluh.
Tanpa kita sedari, musibah itu suatu rahmat. Pasti ada silap yang mahu ALLAH tegur. Musibah memberi ruang untuk kita bermuhasabah. Pandanglan musibah itu sebagai sesuatu yang positif, kerana yang positif itulah nanti hasil dari musibah yang menimpa. Pasti ada yang tidak kena pada diri kita, dan ALLAH memeri kita peringatan agar dapat kita melihat kembali dalam diri, di mana silapnya. ALLAH sedang berbicara dengan kita di sebalik ujian ini. Kembali padaNYA. Pastikan kita temui penyelesaianNYA, dan dipermudahkan dalam setiap sesuatu. Insya ALLAH.

************
Aku di sini, bertemankan sang mentari..
Kehangatan membalut tubuh,.
Mereka di sana, bertemankan titisan hujan,
Kesejukan mencengkam,
namun, mereka tidak sendiri..
kerana ada saja yang sudi menghulur bantuan..

rahmat dariNYA,..
suatu ujian tanda kasihNYA.. :)

P/s: Gambar: banjir di segamat beberapa tahun dulu..
sumber: google :)

Wassalam,
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

1 comment:

  1. bila Allah turunkan ujian, carilah hikmahnya kerana Allah tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia :) salam ukhwah ya ukhti

    ReplyDelete