Thursday, February 24, 2011

Syadid atau memang salah?

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum,
Kesibukan sering mengekang diri untuk mencoret sesuatu.
Alhamdulillah, akhirnya muncul juga peluang keemasan ini di celah jadual yang semakin mengekang diri.
Kesibukan yang mengekang diriku hanya sedetik cuma, tidak pernah setanding dengan kesibukan perjuangan pejuang-pejuang ALLAH di Mesir, Libya dan seluruh pelusuk dunia, apatah lagi jika mahu dibandingkan dengan kesibukan perjuangan tentera ALLAH semasa zaman Rasulullah, Sahabat dan Tabiin.


**********

saya tidak pasti, saya yang salah, atau sebaliknya. Rata-rata yang melihat tidak terasa keadaan itu suatu yang asing. Suatu yang bercanggah dengan syariat. Mengapa? Timbul pula persoalan, saya yang terlalu syadid atau hakikatnya hal itu memang salah. Andai hal itu salah dan bertentangan dengan syariat, mengapa masing-masing berdiam diri? Mengapa tiada yang membuka bicara? Saya dan sahabat sudah mencuba, kami bukan pelajar senior, bimbang dikatakan berlagak senior dan sudah tahu semuanya. Bukankah mereka itu lebih dewasa? Bukankah Qudwah itu perlu datang dari mereka selaku yang lebih dewasa. Saya tertanya-tanya. Di mana dapat saya rungkaikan jawapannya? 

Saya menghormati mereka kerana usia, tetapi, mungkin tidak kerana setiap yang menyaji pandangan mata. Namun, sayang, insyaALLAH masih ada, walau hanya sekecil cuma. Saya tidak mahu mereka terus begitu. Tetapi bagaimana caranya? Hanya doa yang mampu disampaikan. Atau mungkin ALLAH memperlihatkan keadaan itu kepada diriku sebagai salah satu cara mengingatkan diri ini yang terkadang alpa dan akhirnya bertindak sebagaimana perlakuan mereka. Insya-ALLAH, akan ku jadikan pengajaran dan sempadan. Mungkin ALLAH mahu mengajar diriku sesuatu melalui peristiwa itu. Setiap peristiwa itu pasti ada rasionalnya. 

"Islam itu datangnya dalam keadaan asing, dan akan kembali asing. Beruntunglah bagi mereka yang asing.."

************

Ya ALLAH,
Aku tidak mampu melihat kelemahan ku sediri,
Entahkan begitu, entahkan begini..
Mungkin hal itu 
satu bentuk teguran MU buat ku,
yang sering alpa dan leka.

Ya ALLAH, pimpini kami..
menuju jalan yang Engkau Redhai..
Bantulah kami untuk dekat denganMU,
Bantulah kami agar sentiasa menjaga syariatMU,
Bantulah kami agar mampu meraih cintaMU..

wassalam.
betulkan saya kalau saya salah :)
Anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment