Friday, March 11, 2011

Wanita, tudung dan fesyen.

Assalamualaikum,
Sekejap saja masa berlalu. Terlalu pantas. Benarlah, masa itu ibarat pedang, kalau bukan kita yang memotongnya, dia akan memotong kita. Semoga hari-hari yang telah lalu telah kita manfaatkan sebaiknya. Lebih kurang seminggu saya terbelenggu dengan ikatan pelajaran. Ujian Formatif 1. Dan, petang ini, bermulanya episod 'cuti sekolah' bagi saya. Seronok? Tidak sama sekali. Cuti bukan untuk berlibur. Hakikatnya, cuti untuk menyelesaikan, menglangsaikan, melunaskan setiap tugasan yang baru diberikan ataupun yang telah tertangguh sekian lama. Doakan saya mampu lakukannya untuk seminggu ini. :)
********
Wanita, tudung dan fesyen
 :)
Ada apa pada tiga rangkai kata ini?

Wanita fitrahnya mahu kelihatan cantik. Bertudung satu tuntutan agama ke atas mereka yang mengaku
beriman kepada ALLAH dan rasul.
firman ALLAH; 
Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman,agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya) kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya,.... 
Surah Al- Nur :31
Fesyen dan wanita boleh dikatakan tidak mampu dipisahkan. Wanita yang fitrahnya mahukan kecantikan, pasti tidak akan terlepas dari berfesyen. Tidak ketinggalan juga mereka yang menyarungkan tudung. Mereka ini menampilkan imej islam di mata masyarakat. Namun, seribu kali sayang, apabila rata-rata mereka yang bertudung dan berfesyen tanpa batasan. Pelbagai jenis tudung di pasaran mengundang bermacam-macam fenomena dan ragam dari kalangan wanita yang bertudung. Shawl, Pashima, dan macam-macam lagi. 
"Salah ke?"

Islam memang tidak kata, shawl tak boleh pakai. Yang itu boleh pakai. Yang ini tak boleh. Islam tidak menggariskan begitu. Islam menggariskan syaratnya. Sebagaimana dalam Ayat 3, surah an-Nur. Tidak salah untuk mengenakan 'shawl', dengan syarat, 'shawl' tidak jarang dan cukup labuh untuk menutupi dada.Kalau sudah memenuhi syaratnya, kenapa tidak?

Ada yang berpendapat, melabuhkan tudung ini merupakan sesuatu yang ekstrem atau berlebih-lebihan. Memakai tudung secara 'biasa-biasa' (tidak melabuhkannya sehingga menutupi dada) dianggap sebagai kesederhanaan dalam beragama. Kenapa begitu? Apa hujahnya? 

Hakikat sebenar adalah, apa yang sedang kita laksanakan ini, jangankan dianggap ekstrem, tahap sederhana pun masih belum di capai.

"Kenapa ?"

Apa yang ALLAH suruh ke atas kita adalah yang terbaik untuk kita. Apa yang diamalkan keluarga rasulullah dan generasi sahabat adalah yang terbaik dan yang paling bersederhana dalam beragama. Menutup aurat biarlah menyeluruh. Bukan sekerat-sekerat. Tudung tersarung di kepala, tetapi seluar ketat. Tudung tersarung di kepala tetapi memakai baju yang jarang. Tudung tersarung di kepala tapi, anggota badan tidak dilindungi dengan sempurna. Jangan banyak berdalih. Jangan kata susah untuk lakukan itu dan ini dengan melabuhkan tudung menutupi dada. Terpulanglah tudung jenis apa yang mahu dikenakan. Yang penting, syariat terjaga.

 :)
Saya melihat fenomena hari ini. Wanita berpeleseran di ibu kota dengan bermacam ragam. Berfesyen tanpa batasan. Sehingga terlupa hukum Tuhan. Berfesyen biar berpada. Islam tidak menghalang wanita untuk berfesyen. Tetapi, islam menetapkan syarat dalam berfesyen. Islam mengutamakan wanita agar memperlihatkan perhiasannya, kecantikannya hanya pada mereka yang berhak. Islam telah menggariskan segalanya. Tidak perlulah berlebih-lebihan dalam mendandan untuk urusan luar. Peliharalah kecantikan itu yang benar-benar berhak.

"orang akan pandang saya sebagai seorang yang kolot."

Kenapa bimbang soal pandangan manusia. Apa yang penting kita melakukan hal yang betul. Cuba kita bermuhasabah, sering kali apabila kita melakukan hal yang salah di mata insan lain, dan manusia akan mengutarakan bermacam-macam kritikan tanpa di minta,  kita sering kali akan berbicara:
"Biarlah apa orang nak kata. Saya tetap saya.."
Namun, ke mana hilangnya prinsip itu tatkala kita berhadapan dengan orang ramai apabila kita menegakkan syariat? Tepuk dada, sama-samalah kita bertanyakan khabar iman kita :)

:) 


Wallahu'alam..
betulkan saya, kalau saya salah.
Maafkan saya, kalau saya silap.
wassalam.
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar :)


1 comment: