Sunday, July 17, 2011

kejora, kejora, kejuara * tersasul

Assalamualaikum..


kejora masuk padang,
semua pandang-pandang..
berdenting tang berdentang musuh ditentang
kejora pasti menang :)


kak wina: Kejora..
Kejora: Juara :)

gambar credit to : nazirul sarah a.k.a Ajie :)

finally,..
alhamdulillah.
tak sangka.
walaupun, tak banyak menyumbang,
tapi adalah juga dari tiada langsung :)
alhamdulillah..

*waiting for picture from Jehaada:)

*******

Things to be done:
i. Homework addmath :)
ii. Kerja kelab Media banyakk..
iii. peka Physics
iv. revolusi dakwah-Edisi ramadhan
v. preparation for props (gulp and gasp)
vi. preparation for oral BM
vii. preparation for formative test

"Allah tidak akan memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia jua menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.."
surah al-baqarah : 286
******
Pejam celik, pejam celik.Tinggal lebih kurang dua minggu lagi bulan syaaban berbaki.Setelah itu, Ramadhan akan menjelang sekali lagi. Teringat pada penceritaan yang dibawa oleh penulis novel terkenal, Hlovate mengenai kisah Fend dan Chad yang merantau ke Australia, *kalau tak silap dan melalui ramadhan di sana. Pengalaman mereka menyambut Ramadhan di sana, mematangkan diri mereka dan mengubah mereka 180 darjah kontra dengan diri asal mereka. Bumi ALLAH luas. Hidayah milik ALLAH. Dengan izinNya, sesiapa sahaja mampu beroleh hidayah dariNya.

Suasana seumpama yang digambarkan dalam novel inilah yang sangat dirindui tika menjelang Ramadhan. Malam-malam Ramadhan di Malaysia kontra berbanding kisah yang diketengahkan oleh penulis novel cotengan jalanan. Kalau di Malaysia, sepuluh malam pertama, saf jemaah yang bertarawih di surau penuh. Namun, hal ini beransur-ansur berkurangan. Akhirnya, pada sepuluh malam terakhir hanya tinggal beberapa orang sahaja yang masih setia bertarawih. Kebanyakan yang lainnya, sibuk dengan persiapan Aidilfitri. Suasana malam-malam terakhir Ramadhan sering disambut dengan warna-warni lampu neon dan juga pelita yang dipasang di halaman rumah. Pada hari-hari terakhir Ramadhan, siaran televisyen dan radio mula mempromosikan Aidilfitri dengan mengalunkan dan menyiarkan lagu-lagu serta program-program Aidilfitri. Tempat yang menjadi keutamaan pada malam-malam terakhir ialah, pusat membeli belah. Berbelanja bermacam-macam barangan tanpa mengambil kira pembaziran. Aidilfitri hanya sehari, tapi di Malaysia, Aidilfitri seolah-olah disambut sebulan penuh.Syawal seolah-olah medan untuk membalas dendam setelah sebulan menjalani ibadah puasa

.Kita sangat dianjurkan besederhana dalam berbelanja sama ada dalam persiapan menyambut syawal mahupun persiapan berbuka puasa sepanjang Ramadhan. Biasanya, ketika bulan Ramadhan inilah perbelanjaan meningkat. Sepatutnya, sepanjang Ramadhan perbelanjaan semakin dapat di jimatkan, tapi hal yang terjadi adalah sebaliknya. Juadah ketika berbuka adakalanya sampai tak muat meja. Akhirnya menjadi sajian tong sampah. Suatu pembaziran yang tidak sepatutnya berlaku.

Ramadhan sekolah bagi pembentukan peribadi mulia.
Ramadhan menjanjikan kebaikan dan manfaat dari setiap aspek.
Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelek.

"Ya ALLAH berkatilah kami di bulan Rejab dan Syaaban. Sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan"

Wallahu'alam.
wassalam:)
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment