Wednesday, July 13, 2011

Penat?

‎"A life without difficulties is a classroom without lessons."
Susah, senang. Semua ujian Allah. Penat, seronok. Ada sebab dan tujuannya. Biar kita penat di sini. Jangan kita penat di sana. Penat di sini akan berakhir suatu ketika nanti. Penat di sana tak terganti. Tak terhenti. Penat di sini, kita masih mampu mengukir senyuman sebagai penawar. Penat di sana nanti, tiada lagi penawarnya. Penat di sini bakal terbalas. Itu janji Allah.

******
Kem Smart Solat

Dah habis. Menguruskan program khas untuk pelajar-pelajar tingkatan 1, memberi 1001 pengalaman menghadapi karenah manusia. Ada yang begitu. Ada yang begini. Manusia tiada yang sempurna. Termasuk diri ini. 

Ditugaskan sebagai urusetia menjadi penggerak program sebelum berlangsung. Ajk Hadiah. Selisih faham tak mampu dielakkan. Pengalaman mengajar kita untuk lebih matang, insya ALLAH. Pada hari program akan bermula, seorang sahabat mengkhabarkan saya perlu menjadi fasilitator bagi program ini, mengganti seseorang. 
"Okeyy.." pada awalnya berat hati, kerana tiada persediaan awal.

Malam bermulanya program, saya dimaklumkan, tidak perlu berkhidmat sebagai fasilitator kerana fasilitator asal dapat menghadirkan diri. Macam-macam input saya peroleh dari program ini. Selaku urusetia, hanya memantau sepanjang perjalanan program, kadang-kadang saya berhenti untuk mendengar penerangan yang dibuat oleh fasilitator kepada kumpulannya. Ada input yang hinggap. Alhamdulillah. Kurnia dariNYA. 

Tiga hari berlalu, terasa sangat pendek.
"Dah habis?" Kenangan saja yang tinggal bersemi.
Penat? :) Kalau tak penat, bukan manusia..
Tentu-tentunya, yang terbayang-bayang saat itu, homework yang bertimbun-timbun. Tak disentuh. Tapi, alhamdulillah. Dah dapat settlekan semua Homework addmath, biology dll yang tak bersentuh untuk tiga hari. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan, kan? 
Sekarang fokus untuk KPI (Kempen Penghayatan Islam)

*******
Kita bukannya sempurna.
Apabila ada yang menegur, pasti ada yang tersirat cuba Allah sampaikan pada kita. Positifkan setiap kenyataan. 
What you see is what you get!

Melihat kesukaran sebuah perjuangan itu sebagai jalan ke syurga, kita akan memperoleh ketabahan dalam perjuangan.. :)

Wassalam..
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar:)

No comments:

Post a Comment