Saturday, January 7, 2012

Melihat dunia.. :)

Photobucket

Bismilahirrahmanirrahim. 

Alhamdulillah, dalam kesibukan hari-hari persekolahan, Allah masih sudi memberi hari minggu sebagai ruang dan peluang untuk saya menulis sesuatu sebagai perkongsian bersama sahabat yang saya kasihi. 

Sahabat yang dikasihi,

Kehidupan kita ini cuma sementara. Sangat singkat dan hanya seketika. Dunia ini cuma persinggahan kita sebelum kita meneruskan perjalanan menuju alam sana. Alam yang abadi. Yang kekal selamanya. Dunia ini, bukan tempat kita menghabiskan masa dengan berehat, diam dan bergurau senda tanpa ada tujuan dan matlamat yang pasti. Tetapi, dunia adalah tempat kita menanam anak benih. Hasilnya akan kita tuai di akhirat nanti. 

Lihatlah dunia seperti hamparan sejadah. -Hilal Asyraf-

Sejadah. Apa yang sering kita lakukan di atas sejadah? #solat, berzikir, membaca al-quran. Ya, memang itulah rutin kita di atas sejadah. Kita beribadah di atasnya.  Begitulah yang perlu kita lakukan di atas dunia, dalam kehidupan kita ini. 

#beribadah?
Ya. Beribadah kepadaNya. Sentiasa. Kehidupan kita ini adalah ibadah. Apa sahaja yang kita lakukan, hendaklah diniatkan sebagai ibadah kepadaNya. Pencipta kita. Semua yang kita lakukan, kepada apa kita niatkan setiap perbuatan kita itu, akan dinilai disisi Allah.

“ Barangsiapa yang mengerjakan amalan-amalan baik sekalipun sebesar zarah dia pasti akan melihatnya dan menerima balasannya. Dan sesiapa yang berbuat jahat sekalipun sebesar zarah dia pasti akan melihatnya dan menerima balasannya “ (Surah Al-Zalzalah, ayat 7-8)



Ketahuilah sahabat, kehidupan dunia ini, segala nikmat di dalamnya, setiap isi dunia adalah sementara dan bukannya kekal abadi selamanya. Suatu ketika nanti, apabila kita akan menyedari bahawa kita berada di dunia itu dalam waktu yang sangat singkat, tidak lebih daripada satu hari atau mungkin setengah hari. Sangat singkat. Semua nikmat di sekeliling kita ini, tidak ada nilai sekiranya tidak kita manfaatkannya ke jalan Allah. Bahkan, nikmat-nikmat yang tidak kita manfaatkan itulah yang akan mengheret kita ke neraka Allah. Hiburan-hiburan yang melalaikan kita, yang menjauhkan diri kita dari Allah, akan menyebabkan diri kita dimamah api neraka Allah. Di ketika itu, seandainya kita meminta untuk kembali lagi ke dunia, dan meminta untuk diberi peluang kedua, kita telah terlambat. Kita kekal di sana..

Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu) maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik sesungguhnya kami sekarang telah yakin". 
(as-Sajadah, ayat 12)

Kalau bukan di dunia, di mana lagi..

Kita cuma ada dunia untuk kita cari bekalan. Kita cuma ada harta di dunia ini untuk kita gunakannya ke jalan Allah. Kita cuma ada peluang di dunia ini sahaja untuk kita mengabdikan diri kepada Allah. 

#Macam kena kongkong je. Dekat atas dunia ni, cari bekal, cari bekal, jangan buat kerja lain..
Itu bukan satu kongkongan. Sahabat, Allah telah menghidupkan kita di atas muka bumi ini secara percuma. Udara yang kita sedut setiap saat itu juga Allah beri percuma. Tak perlu dibayar. Allah cuma minta kita beribadah kepadaNya. Cari bekalan untuk berjumpanya. Sebab, lepas ni, Allah nak beri kita syurga. Jangan rasa hidup dengan islam, hidup dengan syariat Allah ini sebagai satu kongkongan. Sebenarnya, inilah rahmat Allah. Allah memberi kita islam. Islam bukan semata-mata agama yang menjadi amalan/ pegangan individu, tetapi satu cara hidup yang syumul merangkumi setiap aspek kehidupan, perhubungan-kekeluargaan,kejiranan, persahabatan, ekonomi, perundangan dan banyak lagii.. :) Inilah sistem kehidupan yang paling teratur. Kerana sistem ini bukan manusia yang cipta, bukan dari daya pemikiran manusia yang cetek. Tapi, sistem ini adalah aturan Allah. Allah yang telah mencipta manusia.

Buatlah sebarang pekerjaan. Lakukanlah sebarang perbuatan. Asalkan bertepatan dengan syariat danniatkanlah apa yang kita laksanakan itu, apa yang kita kerjakan itu semata-mata untuk Allah. :)

"Sesungguhnya, solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Rabb sekalian alam.." 
(Surah-an'am, ayat 162)

Wallahu'alam..
Wassalam,
cik Arkitek.

No comments:

Post a Comment