Saturday, December 31, 2011

Muka buku dan 'buku' kita.

Photobucket

Bismillahirrahmanirrahim..

Dalam kehidupan ini, kita mesti ada prinsip. Tak kiralah, siapa pun, kita perlu ada prinsip. Sebagai seorang muslim, yang mengakui Allah itu Tuhan kita, dan Rasulullah itu pesuruhNya, prinsip kita mestilah berpaksikan keimanan kita. Jangan biarkan prinsip hidup kita tu terpengaruh dengan suasana sekeliling kita. 

"Hidup ini, mesti ada prinsip. Jangan biarkan keadaan sekeliling mengubah prinsip hidup yang murni yang telah lama diterapkan, tetapi cara untuk melaksanakan prinsip itu boleh diubahsuai mengikut keadaan." -Nadiah Amirah Jamil, pelajar cemerlang SPM 2006-

#Ok. Tajuk 'Muka buku'. Introduction, tentang prinsip dan iman pulak. Apa kaitannya ni?
Prinsip kita perlu jaga, walaupun hanya di muka buku. Semua yang kita nak lakukan, mesti berpaksikan iman. Semua yang hendak kita lakukan mesti diatur menurut syariat, berprinsipkan syariat Allah, bukan fatwa kita sendiri. Sebab itu, dalam muka buku pun, kena ada prinsip. Prinsip yang sama dalam kehidupan kita. Macam Nadiah Amirah Jamil nyatakan, prinsip tu mesti maintain, sama. Tapi, yang berubah, cuma cara melaksanakan prinsip tu, ikut keadaan. Cara untuk melaksanakan pun, kena betul. Bukan betul dari mata kita saja, tapi dari mata Allah juga. 

Apa tujuan ada muka buku?
Allah akan tanya. #serius? Ya. Allah berfirman dalam kitabNya,

“ Barangsiapa yang mengerjakan amalan-amalan baik sekalipun sebesar zarah dia pasti akan melihatnya dan menerima balasannya. Dan sesiapa yang berbuat jahat sekalipun sebesar zarah dia pasti akan melihatnya dan menerima balasannya “ (Surah Al-Zalzalah, ayat 7-8)

Walaupun sebesar zarah, semuanya akan terima balasan. Termasuklah apa yang kita buat dekat muka buku tu. Sebelum lihat apa yang kita buat dekat muka buka tu, kita tengok dulu niat dan tujuan utama. 

إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ،
وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى،
فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ
فَهِجْرَتُهُ إلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ،
وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا
فَهِجْرَتُهُ إلَى مَا هَاجَرَ إلَيْهِ

Dari Amir al-mu'min Abu Hafs 'Umar Ibn Khattab r.a katanya: aku dengar Rasulullah s.a.w bersabda: hanya segala 'amal dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seseorang apa yang diniatkan. Maka barangsiapa hijrahnya kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa hijrahnya bagi dunia yang ia akan perolehinya atau perempuan yang ia ingin mengahwininya, maka hijrahnya kepada apa yang ia berhijrah kepadanya itu. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Ini dia. Amal itu awalnya niat. Kalau niat kita baik, insyaAllah, yang baiklah kita buat, kann? Lagi-lagi kalau niat tu berpaksikan sesuatu yang  benar utuh. Niat hanya kerana Allah.

#Tak ada tujuan. Cuma suka-suka.
Mana boleh macam tu. Semua benda, kita kena ada tujuan yang memang kita paksikan kepada Allah, Rabb sekalian alam. Hidup kita ni, cuma untuk Allah. Hanya untuk Allah. Kita datang dari Allah, kembali pun nanti kepada Allah juga. Kita perlu sedar hakikat itu. Takkanlah kita nak isi ruang antara dua waktu ini dengan melupakan Allah? Lalai dari ingat Allah? 


#Apa kaitan prinsip, tujuan dan muka buku?
Bila dah ada  tujuan, automatik kita akan ada prinsip. Tujuan kita, Allah. Apa yang Allah kata jangan, kita elakkan. Apa yang Allah suruh, kita buat. Itu yang akan jadi prinsip kita, syariat Allah. Buat yang Allah suruh, tinggalkan yang Allah larang. Kita kecilkan skop. Contohnya, dalam soal penggunaan muka buku. Sebelum kita tulis sesuatu, nyatakan sesuatu pada status kita, kita akan timbang buruk baik apa yang kita akan tulis. Kita fikir sebaik mungkin. Sama ada perkara ini Allah redha atau tak. Sebab kita tahu Allah sedang perhatikan kita. Itu dia iman. Kita yakin Allah ada dan sedang melihat kita. Atas keyakinan itu, kita elakkan diri dari buat benda yang Allah tak redha.

Contoh lain, gambar. Apabila tujuan kita betul, matlamat kita adalah Allah,  kita akan akur dengan syariat Allah. Aurat tetap aurat walaupun hanya di muka buku. Andai betul prinsip dan matlamat hanya untuk Allah, kita akan mampu tapis, apa yang perlu, apa yang tidakk. Gambar yang tidak menutup aurat tidak sesekali kita pamerkan. Kita akan bataskan apa saja tindakan kita sekiranya, prinsip dan tujuan yang kita pegang, itu betul. 

Kita akan manfaatkan semua tindak tanduk kita di muka buku sebab kita tahu, semuanya akan dicatatkan dalam buku kita. Buku amalan kita. Baik dan buruk. Semuanya akan dicatat dan diberi balasan apabila sampai masanya.

Hati-hati dalam ber-facebook. Jangan sampai Allah tak redha. Letakkan prinsip dalam semua keadaan. Letakkan Allah sebagai tujuan.

Wallahua'alam,
Wassalam,
cik arkitek.

No comments:

Post a Comment