Wednesday, November 28, 2012

Palestin Kita


Bismilahirrahmanirrahim.

No matter what they do, they can never hurt you. Cause your soul will always be free. Palestine tomorrow will be free, InsyaAllah.

Ya. Itu lagu Maher Zain. Syahdu dengar. Kita selalu lupa kisah kita yang satu ni. Ya. Kisah kita. Kita dan mereka bersaudara.

Hadis riwayat Nukman bin Basyir ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Perumpamaan orang-orang mukmin dalam hal saling kasih, saling menyayang dan saling cinta adalah seperti sebuah tubuh, jika salah satu anggotanya merasa sakit, maka anggota-anggota tubuh yang lain ikut merasakan sulit tidur dan demam. (Shahih Muslim No.4685)

 Hadis riwayat Abu Musa ra. dia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Seorang mukmin terhadap mukmin yang lain adalah seperti sebuah bangunan di mana bagiannya saling menguatkan bagian yang lain.
(Shahih Muslim No.4684)

Serangan bertalu-talu yang dilancarkan rejim ke atas bumi Gaza kita pandang sepi. Usaha? Lagilah sunyii. Kita kata, 'Yang penting, Malaysia amannn..'

Kita bersikap tak peduli, pejam mata, pekakkan telinga dengan apa yang terjadi di sana. Tidak timbul rasa tanggungjawab untuk membantu mereka di sana. Di sana, hiburan mereka dentuman bom dan peluru. Di sini, kita sibuk terkinja-kinja di depan televisyen, di depan pentas anugerah yang bermacam-macam.

Nilai ukhuwwah islam kosong. Tiada kesatuan. Tiada rasa persaudaraan terhadap mereka, sedangkan kita dan mereka adalah bersaudara. Ya. Kita memang tak kenal mereka. Tak pernah bersua. Tetapi, antara kita dan mereka ada satu ikatan yang terjalin atas nama saudara sesama islam, yang berpegang kepada keimanan yang sama.
******


























Mainkan peranan kita untuk sama-sama membantu mereka, mempertahankan kesucian agama. Ya. Agama Allah memang akan terus dipelihara oleh Nya, tapi nanti Allah tanya kita, apa yang kita buat untuk pertahankan saudara kita, agama kita, akidah kitaaa..

Mereka berjuang di sana, mempertahankan kesucian bumi Palestin, merawat luka kesan robekan dari rejim, apa kita sama-sama merawat luka dalaman kita yang telah lama berdarahhh? :)

#MuhasabahDiri

LongLivePalestine by Lowkey
CikArkitek.

No comments:

Post a Comment