Monday, December 10, 2012

Ilmu dan Peperiksaan Kecil Dunia


Bismillahirrahmanirrahim.

Tahniah kepada Calon-calon SPM kerana telah berjaya menjalani peperiksaan 'kecil' dunia. Buku-buku teks dah dipulangkan. Buku-buku rujukan SPM dah bertukar rak. Ada yang dah dijual kepada adik-adik junior. Ada juga yang simpan masuk kotak sebab nak buat kenangan. Erkk. Tak kurang juga, ada yang dikitar semula. Environmental-friendly sungguh semua orangg. Baguslah tu. Jangan cemarkan alam sekitar kita. yaa! Sama-sama kita jaga kebersihan alam semula jadi kita. Nanti, yang dapat senang, yang dapat manfaat kita juga, ya takk? Lagi pun, memang tanggungjawab kita sebagai khalifah Allah di muka bumi ini untuk memakmurkan muka bumi Allah ni. Kalau dah tercemar sana sini, dah tak makmurlahh. Kita gagal melunaskan tanggungjawab yang satu ini. Nauzubillah. 

Raikan kegembiraan sehingga lupa hakikat?

Gembira bukan kepalang apabila pengawas peperiksaan mula bagi arahan, "Masa menjawab sudah tamat. Sila letakkan pen anda."

Ada yang rasa macam nak jerit kuat-kuat. Ada yang rasa nak koyak kertas jawapan depan mata tu. Erkk. Ada yang rasa nak buat karate atas meja sampai terpatah dua meja tu, walaupun pada hakikatnya tak mampu pun. Tak kurang juga, yang dengan tenang mengucapkan 'Alhamdulillah.'

Tak salah gembira. Tak salah nak raikan. Tapi, biar berpada. Sebab, hakikatnya kita masih lagi hamba Dia. Tugas kita belum selesai. Tugas menuntut ilmu pun masih belum berakhir. Takkan pernah berakhir. Ilmu itu sangat luas. Bukan cuma pada kertas-kertass peperiksaan. :)


SPM cuma salah satu antara peperiksaan kecil dalam kehidupan kita di dunia. Meletak pen setelah menjawab soalan terakhir dalam SPM bukan bermakna titik noktah untuk menuntut ilmu. Masih jauh lagi perjalanan kita sebagai hambaNya. Masih banyak lagi ilmu yang perlu kita kutip agar amalan kita cukup baik untuk dijadikan bekalan bertemuNya nanti. Biar kehidupan kita ini tidak sia-sia, walau cuma sedetik. :)

Perjuangan kita untuk menegakkan agama Allah, tidak semestinya dengan senjata zahir. Ilmu itu hakikatnya adalah senjata yang paling utama pada hari ini. Kita mampu lihat sendiri. Keadaan ummah hari ini. Tenat kerana kurangnya ilmu. Atau lebih tepat lagi, kurangnya pengamalan dan penghayatan ilmu oleh mereka yang berilmu. 

Ilmu tanpa amalkan umpama pohon tanpa buahh. :)

Buat teman. 

Seiring sehaluan satu cita dan impian.
Susah dan senang kita tempuhi bersama.
Bertemu berpisah kerana Allah.

Kita tetap saudara. Meski kita terpisah jauh. Kita tetap saudara. Kerana jalinan kita atas nama iman dan islam. Bertemu berpisah kerana Allah. Teruskan perjuangan di bumiNya. Sentiasa doakan kebaikan buat kita bersama, juga buat ummah! Ingatkan aku apabila aku lupa, kerana aku juga manusia! :)

Sahabat, aku sayang kamu! Semoga Allah redha.

Silaturrahim ini tak akan terpisah. 
Kita jalinkan seperti Rasulullah dan Sahabat :')

Seiring Sehaluan - UNIC
Wassalam.
CikArkitek

No comments:

Post a Comment