Friday, March 5, 2010

Itu..Ini


' Mengapa mesti pertikaikan itu dan ini, sedangkan tiada sebarang tindakan yang dilaksanakan buat mencari penyelesaiannya. Sebaliknya, kau hanya berbicara itu dan ini.
Menyangkal itu dan ini. Bicara yang penuh emosi. Tanpa sebarang rasional di sisi. Mencari silap orang itu orang ini.Menuding jari, melabelkan orang itu, orang ini. Sedangkan kesilapan sendiri belum tentu mampu dibaiki.'

---------------------

Beginilah kebiasaannya. Manusia. Termasuk diri ini yang tidak pernah lari dari melakukan kesilapan. Itu sesuatu yang tidak mampu diri ini nafikan. Kuman di seberang menjadi tatapan, namun gajah melintas di hadapan mata, tidak disedari.

Menurut perkiraan diri ini, alangkah baiknya andainya kita sama-sama melihat kurang dan lemahnya diri daripada sibuk menyelongkar silapnya insan lain. Kita sering mengatakan orang itu begini, begitu.. Siapa kita untuk melabel mereka? Kita bukan Tuhan. Bukankah lebih baik untuk kita mendoakan mereka agar mampu melihat kebenaran dan hidayah ALLAH. Perlukah kita melabelkan, 'orang ini teruk.' 'Orang ini tidak boleh diubah langsung.' Kenapa mesti kita melabelkan sebegitu sedangkan kita tidak mengerahkan sedikit pun tenaga kita untuk mengubah mereka. Cukupkah dengan hanya sekadar melabelkan mereka itu begitu, begini?
Renungilah hakikat diri. Kita dan mereka tiada bezanya. Diciptakan dari tanah juga. Rupa paras, wajah atau apa sekalipun tak memainkan peranan di sisi ALLAH. Yang penting hanya iman dan taqwa.

Andainya kita sibuk menuding jari pada orang itu, orang ini, kita tidak kurang lebihnya berbanding dengan mereka. Mereka begitu, kita pula begini. Tiada bezanya.





wallahua'lam
wassalam
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment