Wednesday, March 17, 2010

Si anak..

Kalam ini aku tuntaskan saat jiwa ini menginginkan sebuah pengertian yang sekian lama tertanam di lubuk hati yang paling dalam. Tidak mampu untuk aku mengarang madah sehebat seorang karyawan hebat. Cukuplah sekadar aku menulis setiap yang bermain di benak ini mengikut melodi hati yang kian mendayu. Aku bukan penulis hebat seperti sasterawan Negara. Yang mampu jariku tarikan di atas lembaran ini, hanyalah sekadar ini. Inilah diriku.



-----------------------------------------------------------------------------------------



Saat matanya merenung melihat keadaan di sekeliling. Corong telinganya menangkap melodi riang dan gelak tawa manusia. Keseronokan bermain di setiap ceruk. Seolah-olah dunia akan kekal selamanya. Seolah-olah tiada hari pembalasan sebagaimana yang dijanjikanNya. Pelbagai persoalan yang meniti di titian jiwa. Jiwa manusia biasa yang rapuh. ‘ Ke mana hilangnya pejuang agama Allah yang sangat dinantikan?’ ‘Di mana letaknya agama itu pada hari ini?’ ' Kenapa orang islam sekarang tak sehebat Rasulullah dan sahabat-sahabat baginda, sebagaimana yang selalu umi ceritakan?' 'Kenapa kakak tu pakai macam tu? Bukan ke itu pakaian yang tak menutup aurat?' Persoalan itu terus membelit dirinya.

"Aisyah, kenapa dari tadi umi tengok Aisyah termenung saja. Ada apa-apa yang tak kena?" Soal si ibu sebaik sahaja tiba di tempat parkir kereta.

" Aisyah peliklah, umi. Umi selalu cerita tentang sahabat-sahabat nabi dan umat islam yang hidup semasa zaman nabi. Tapi, kenapa umat islam sekarang tak macam umat islam yang hidup masa zaman nabi? Kenapa umat islam sekarang tak macam peribadi Rasulullah dan para sahabat baginda, macam yang umi cerita, tu.." Pintu kereta dikuak. Aisyah melangkah menaiki kereta myvi milik ibunya.

"Aisyah, umat sekarang termasuk kita ini telah disuapkan dengan bermacam-macam rancangan jahat orang kafir yang nak sangat tengok islam jatuh. Dan, usaha mereka boleh dikira berjaya. Kerana, orang islam sekarang banyak yang dah terpengaruh dengan apa yang mereka bawa."

"Apa yang mereka bawa, umi?" Soal Aisyah berminat.

"Mereka sogok kita dengan macam-macam. Mereka menyerang kita. Tapi, mereka tak guna senjata. Mereka cuma guna media, dan pemikiran dengan mengetengahkan budaya-budaya yang tak elok. Yang tak sesuai orang islam amalkan"jawab ibunya sambil menumpukan perhatian pada pemanduan.

"Oh.. Sebab itulah kakak tadi tu pakai pakaian tak tutup aurat, ya umi?"

"Sayang, kakak tu mungkin belum dikurniakan hidayah oleh ALLAH. Sebab itu dia berpakaian macam tu. Aisyah doakanlah kakak tu supaya ALLAH kurniakan hidayah pada dia."

" Umi, kenapa pula Aisyah yang kena doakan. Kakak tu tak sembahyang ke? Kakak tu tak doa ke? Aisyah bukan kenal dia pun. Dia pun tak kenal Aisyah" Aisyah pelik dengan jawapan ibunya.

"Aisyah, kita tak semestinya mendoakan orang yang kita kenal atau orang yang kenal kita saja. Kita doakan untuk se,mua orang islam. Orang islamkan bersaudara?"

"Aahlah. Aisyah lupa." Aisyah tersenyum menampakkan barisan giginya.

Diam sebentar.

"Umi, boleh tak kita berseronok macam abang-abang dan kakak-kakak tadi? Umi kata dunia bukan tempat untuk kita berseronok." Aisyah membenihkan persoalan.

"Kenapa Aisyah tanya? Aisyah teringin ke?" Soal si ibu sambil mempamerkan senyuman.

" Taklah. Aisyah tanya saja. Aisyah peliklah. Umi kata dunia bukan tempat kita berseronok. Umi kata dunia ni tempat kita menjalankan amanah ALLAH. Tapi, kenapa abang-abang dengan kakak-kakak tu seronok-seronok?"

"Macam umi cakap tadi. Mungkin mereka tidak diberikan hidayah lagi oleh ALLAH tentang tanggungjawab mereka di atas muka bumi ini. Aisyah doakanlah. Itu saja yang Aisyah mampu buat setakat ini. Nanti, Aisyah dah besar. Aisyah boleh bimbing mereka. Bawa mereka kembali ke jalan ALLAH." Si ibu masih tidak jemu menjawab soalan-soalan yang terbit dari anak kecilnya.

"Oklah, Aisyah nak belajar rajin-rajin. Tapi,, Aisyah nak jadi doktor. Aisyah tak nak jadi Ustazah. Macam mana Aisyah nak bawa mereka ke jalan ALLAH?"

"Aisyah, kerja dakwah ni, bukan khusus untuk ustazah saja. Orang biasa pun boleh berdakwah kalau ada ilmu. Sebab itulah Aisyah kena belajar rajin-rajin. Supaya, dunia Aisyah dapat, Akhirat pun Aisyah dapat. Dan, Aisyah boleh tolong orang, kan?"

"Terima kasih, Umi. Sayang Umi!" Aisyah tersenyum menampakkan barisan giginya.

"Sama-sama. Lepas ni, Aisyah kena tolong umi juag."

"Tolong apa? Aisyah sedia membantu." ceria suara anak kecil itu.

"Tolong umi masaklah." Senyuman terpamer di bibir si ibu.

"OKAY.Untuk umi, Apa saja." Keletah Aisyah cukup membuahkan ceria. Anak kecil berusia 8 tahun itu sangat petah dalam berkata-kata. Mungkin sekali kerana didikan kedua-dua ibu bapanya.



wassalam.
Anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment