Monday, March 29, 2010

Mereka tahu, Tapi..

Assalamualaikum..

Hari ini, kepingin sekali untuk berbicara tentang sesuatu yang boleh dikatakan menjadi 'kegemaran' dalam kalangan masyarakat di Malaysia yang rata-ratanya terdiri daripada mereka yang berpegang dengan ajaran islam, iaitu, meyakini bahawasanya tiada Tuhan melainkan ALLAH, dan Rasulullah itu pesuruhNYA. Perkara ini mungkin sinonim dalam masyarakat hari ini. Tidaklah semua. Tapi, rata-ratanya, begitulah, berkepul-kepul asap keluar dari mulut. Entah di mana keenakan dan kenikmatan yang mereka rasai sehingga mereka sanggup berhabis duit untuk membeli sekotak rokok sehari ataupun lebih daripada itu.

Yang pasti, mereka sangat mengerti. Malah mungkin lebih tahu tentang bahana rokok pada si perokok mahupun orang di sekelilingnya. Tapi, mengapa mereka masih menjadikan rokok itu satu kemestian dalam hari-hari yang mereka lalui.

Setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih 4 000 bahan kimia beracun yang membahayakan dan boleh membawa maut. Dengan ini setiap sedutan itu menyerupai satu sedutan maut. Di antara kandungan asap rokok termasuklah bahan radioaktif (polonium-201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic), gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di "kamar gas maut" bagi pesalah yang menjalani hukuman mati, dan banyak lagi. Bagaimanapun, racun paling penting adalah Tar, Nikotin dan Karbon Monoksida.


Bukankah lebih baik wang disalurkan buat membeli rokok, digunakan untuk berbakti di jalan ALLAH? Mungkin hidayah ALLAH belum sampai pada mereka. Tidakkah mereka tahu, rokok inilah antara salah satu perkara yang disogokkan buat orang islam oleh para kafir musyrik?

Nak berubah, Tapi..
Mungkin juga ada antara mereka yang sememangnya berniat untuk membawa diri beranjak ke hadapan dengan meninggal rokok untuk mencapai hidup yang lebih baik, tapi, masih juga mencari alasan sehingga akhirnya, niat itu hanya sekadar niat tanpa sebarang usaha. Niat tidak cukup. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Mereka yang mencipta alasan sebenarnya, menempah sebuah kegagalan sebelum mencuba. Mereka sendiri yang membuka ruang supaya diri mereka terus berada di takuk lama. Sedangkan, kalau usaha yang dilaksanakan berterusan, dituruti dengan tawakal dan berserah padaNYA, insya-ALLAH, bakal menatijahkan sesuatu yang lebih baik. Nanti, ALLAH akan tanya tentang usaha kita dalam mengubah diri dan seterusnya orang sekeliling kita ke jalanNYA, ALLAH tidak menyoal tentang natijah daripada usaha kita. Yang penting usaha. Tanpa usaha, hanya berkata; "esok aku nak berubah." Tapi, tiada sebarang usaha agar apa yang diperkatakan menjadi kenyataan tidak akan membawa ke mana.Kita ialah apa yang kita usahakan. Bukan apa yang orang lain buat pada kita. Pergilah ke mana sekalipun, kelas bimbingan, kelas agama.. Kalau diri kita tidak mahu bersungguh-sungguh dalam melaksanakan usaha kita untuk menjadi lebih baik, kita akan tetap menjadi kita yang lama. wallahua'lam... Setakat ini coretan ana. Assalamualaikum.

anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment