Monday, April 19, 2010

AnugerahNYA.. Alhamdulillah

Dakwat hitam tercalit di kanvas hati.Kekotoran yang terpalit menyebabkan diri ini alpa. Sedang,terlalu banyak anugerah kurniaanNYA. Terlalu banyak untuk aku rungkaikan satu persatu. Namun, pasti yang satu ini tidak mampu untuk dinafikan oleh sesiapa. KurniaanNYA, yang aku kira sangat berharga hingga tak terhitung nilainya. Sesuatu yang tanpanya, hidupku mungkin tak selengkap ini. AnugerahNYA yang sangat aku syukuri selain daripada nikmat iman dan islam yang masih bertapak di hati, meskipun kadangkala tiangnya rapuh dan aku mencuba untuk membinanya semula. Nikmat yang kadangkala aku khianati. Nikmat yang kadangkala aku lupai. Hinanya diri ini. Sedang ALLAH menganugerahi diri ini sesuatu yang tak ternilai, namun aku lalai. Leka. Sehingga kadangkala menyia-nyiakan nikmat ini. Nikmat kasih dan sayang daripada insan yang bergelar ibu dan bapa. Tidak semua insan yang hidup di atas muka bumi ini dapat merasai indahnya kasih seorang ibu.. tulusnya kasih seorang bapa. Aku menyedari hakikat ini tatkala, atmosfera dunia diselubungi fenomena jahiliyyah; pembuangan bayi. Terdetik di hati ini, alangkah bertuahnya diri ini, kerana ALLAH menganugerahi diri ini Ibu dan Bapa yang sehingga saat ini masih setia menjaga ku meskipun kadangkala, aku ada mengguris perasaan mereka.

Naluri seorang ibu yang sangat memahami anaknya, membuatkan hati aku luluh, saat kata-kata semangat yang dititipkannya buat ku saat aku terkapai-kapai dek kerana kecundang di tengah jalan. Wajah tenangnya menggamit hati aku. Bicara bapa, pendek.. namun, pengertiannya menyusup ke jiwa ku. Aduhai, mampukah aku hidup di dunia ini andai aku tidak punya mereka? Mampukah aku menghadapi sebuah hakikat, apabila ALLAH mengambil semula anugerah yang dipinjamkanNYA buat ku. Aku tidak setabah junjungan yang mulia. Menjadi yatim semasa masih dalam kandungan ibu baginda. Menjadi yatim piatu ketika berusia 6 tahun. Kehilangan seorang insan bergelar datuk yang menjadi tempat untuk baginda bermanja semasa berusia 8 tahun.

Terdetik di hati ini, perasaan yang bagaimanakah yang bakal menyusur dilorong jiwa seandainya diri ini berada di tempat mereka. Mereka yang dibiarkan di celah-celah semak dan belukar, yang kemudian menjadi makanan sang gagak. Aku beruntung. Sangat beruntung! kerana masih lagi merasai sebuah kehidupan di muka bumi ALLAH ini. Merasai jerih perihnya sebuah kehidupan sebagaimana yang dirasai mereka yang bernyawa. Tapi, mereka turut bertuah kerana mendapat tempat mulia di sisi ALLAH. Masakan tidak, mereka merupakan kain putih, yang belum dicalit sebarang dakwat. Suci tanpa dinodai sebarang dosa. Pasti, syurgalah tempat yang selayaknya buat mereka. Mereka juga bertuah kerana terlepas dari ujian berat; cinta duniawi. Cinta yang kabur kerana nafsu. cinta yang kabur kerana Material. Cinta yang kabur kerana sesuatu yang fana.......

wallahua'alam..
wassalam.
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment