Monday, April 26, 2010

Letih...

Memandang sekeliling, melihat dunia. Kepura-puraan meliar. Kejujuran sukar sekali kutemui. Segalanya seakan tertimbus di balik hipokrasi duniawi. Setiap yang bicara yang benar dihukum seolah-olah telah melakukan sebuah kesalahan yang cukup besar. Dipandang seperti seorang sangat besar silapnya. Sedang kita tidak mengerti kebenaran yang terucap dari bibirnya, lantas kita membantah setiap tutur kata yang lahir dari jiwanya. Aduhai. Butanya mata hati ini, andai itu yang menimpa diri ini, menilai sesuatu atas dasar dunia. Sebagaimana butanya mata hati musyrikin jahiliyyah dahulu yang membuta tuli menuduh junjungan besar Nabi Muhamad s.a.w seorang pembohong yang membawa cerita-cerita palsu. Nauzubillah.
Begitulah hakikat dunia akhir ini. Kita sibuk mengata yang itu dan yang ini. Kita sibuk berlagak mengatakan diri kita lebih mulia. Lebih sempurna. Lebih baik daripada yang lainnya. Tapi, hakikatnya kita semua sama. Dan hanya iman dan taqwa yang subur di taman hati mampu membezakan kita. Letih diri ini hidup di bawah payung hipokrasi, di bawah bumbung pujian palsu yang melambung tinggi, bertiangkan kata-kata jelek yang mereka kira ia satu teguran. Teguran, nasihat yang kena pada tempatnya itulah teguran yang membina. Tapi, teguran yang salah cara penyampaiannya, itulah kemudaratan, atau tidak kurang seperti sebuah penghinaan. Pujian yang tidak disertai pujian buat Yang Menciptakan, itulah pujian yang aku kira disertai seribu kepura-puraan. Yang mungkin sekali disertai sebuah sindiran.
Aduhai... terkadang jiwa ini terkulai. Terlalu mengikut api kemarahan yang menyala-nyala. Terlalu mengikut nafsu dunia yang sementara. Ampunkan hambaMU, ya ALLAH. Aku khilaf.
****************
ya ALLAH..
Kiri, kanan..
diri ini diselimuti seribu kepura-puraan,.
yang aku pinta dariMu..
Tunjukkan aku sebuah Kejujuran..
tunjukkan aku erti sebuah ketulusan..
yang lahir dari hati seorang
hamba MU yang menyintaiMU...

Ya ALLAH..
kiri, kanan..
hanya paparan palsu..
yang aku pinta dariMU..
Jauhi aku dari paparan palsu dunia
agar terselamat aku dari seksa MU..
Yang paling utama..
Selamatkan insan yang aku sayangi,
yang aku cintai kerana MU..

amin..

********

"Hati,..

sepenat manapun dirimu..
jangan pernah kau sisihkan DIA
jangan pernah kau sekutukan DIA
jangan pernah kau lupakan DIA

Jasad,..
Biar sehebat manapun keringatmu
yang gugur ke bumi..
Ingatlah, akan janjiNYA.
Jangan pernah kau berburuk sangka padaNYA..
Kerana setiap ketentuanNYA,
pasti ada hikmah
yang bakal berkunjung ..

Jiwa,..
saat dirimu dirantai bahagia..
saat dirimu dibelit duka..
jangan pernah kau lupakan DIA..
Syukur kau panjatkan pada NYA..
Doa kau pohon dariNYA..
Kerana hanya padaNYA,
tempat kau meminta pertolongan.."

wassalam..
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment