Sunday, July 18, 2010

Keagungan dan kebijaksanaanNYA..

Assalamualaikum,..

Teringat pula beberapa hari yang lalu, semasa belajar tentang star and galaxies. Subhanallah.. hanya itu mampu aku ucapkan, betapa agungnya ALLAH. Alam semesta itu luas. Kitaran kejadian bintang, yang terbentuk daripada nebula dan berakhir sama ada me
njadi white dwarf atau black hole atau neutron star. Matahari yang sebesar-besar bintang dalam sistem suria, itupun ada yang lebih besar. Galaksi yang menempatkan bumi ini, hanya ibarat satu titik di alam semesta. Dalam pada itu, hati ini tertanya-tanya, kalaulah galaksi yang menempatkan kita itu hanya seperti satu titik di alam semesta, bagaimana pula dengan kita? Kita berbangga dengan apa yang kita ada di bumi, kita berbangga dengan bangunan-bangunan setinggi langit, rupa-rupanya langit itu sangat tinggi dan apa yang kita banggakan itu tak ubah seperti sebutir pasir atau mungkin lebih kecil berbanding itu. Kita berjalan di atas muka bumi Tuhan dengan penuh rasa takbur, berbangga dengan kekayaan, kecantikan dan keindahan yang bukan hak mutlak kita.

Semalam, dalam perjalanan pulang ke rumah daripada rumah mak cik saudaraku di Melaka, aku tidak mampu melelapkan mata, meskipun kegelapan langit yang menjamu pandangan. Aku tidak jemu melihat bulan yang menampakkan tidak sampai satu per dua wajahnya. Seketika itu juga, hati ini dipalit beribu pujian buatNYA. KeagunganNYA, KebijaksanaanNYA mengatur setiap yang di langit dan di bumi. Planet-planet beredar di atas orbit masing-masing, bintang-bintang menjadi sisa apabila tiba masanya. Subhanallah..

Manusia kadang-kadang, terlupa melihat alam menggunakan mata hati. Sebab itulah, ada yang masih menafikan kebijaksanaanNYA, kerana mereka melihat alam hanya menggunakan mata yang zahir, tanpa akal. Disebabkan itulah mereka menafikan keagunganNYA, sedangkan segalanya sudah tersaji di depan mata, terpulang pada kita bagaimana kita mentafsirnya.

*********
maha suci ENGKAU, ya ALLAH
Tuhan yang mencipta sekalian alam..
ENGKAU yang menciptakan manusia..
ENGKAU jua yang menciptakan setiap
yang ada di langit dan di bumi...
Tiada siapa mampu menafikan kekuasaanMU..
Tiada siapa yang mampu menafikan keagungan dan kebijaksanaanMU..

Terdetik di hati ini, bagaimana aku di hadapan MU..
Sedangkan tempat yang aku huni ini hanya sebutir pasir
berbanding luasnya kekuasaanMU..
Hinanya aku di sisimu, ya ALLAH..

Ya ALLAH, hanya Engkau yang mengetahui
rahsia hati manusia,..
Engkau jua yang menitipkan ketenangan di hati manusia,..
Titipkanlah ketenangan di hati kami, dia dan mereka..
ketenangan dalam mengingatiMU,
ketenangan dalam menyintaiMu....

wassalam~
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar


No comments:

Post a Comment