Thursday, July 29, 2010

"Kenapa dia begitu? Di mana silapnya?"

assalamualaikum..

"Kenapa dia begitu? Dimana silapnya? aku sendiri kurang mengerti.." hati ini mengalunkan persoalan, yang mungkin juga satu keluhan. "Kenapa begini?... ahh"
nauzubillah. Tenangkan hati ini, ya ALLAH. Berikan petunjuk buat hati ini, bahawa setiap yang terjadi itu adalah tanda kasih MU. Tabahkannya, ya ALLAH. Kepada siapa lagi selayaknya diadukan segala-galanya kalau bukan padaMU.

Semalam begitu, hari ini begini.. Mungkin Setiap yang terjadi ini ALLAh tentukan buatku agar aku melihat semula khilaf diri. Ya, aku mengakui, dan aku pasti tiada siapa mampu menafikan fitrah manusia yang tidak sempurna dan sering berbuat khilaf. Begitulah hakikat diri. Tidak perlu untuk menuding jari pada dia, dia dan dia. Mereka juga manusia seperti diri ku. Tiada yang istimewa melainkan nilai iman dan taqwa di sisi DIA, pencipta sekalian alam.

Tiada yang mampu menyingkap bicara hati. Hanya DIA yang mengerti. Aku gelisah. Aku gusar. Aku takut. Aku bimbang. Segalanya bermukim di nubari ini. Melihat sekeliling, dari sehari ke sehari, semakin tandus nilai barakah. Aku sangat gusar, rahmatNYA dan RedhaNYA jauh dari diri ini dan mereka, sedangkan redha dan RahmatNYA itu sangat penting buat kita selaku hamba.

"Mungkin ada hikmah" sudah tentu sekali. ALLAH tidak akan menguji hambaNYA dengan sesuatu yang tiada terdaya untuk hambaNYA. Pasti ALLAH menguji agar hambaNYA mampu menyingkap hikmah di sebalik ujian dan terus memacu ke hadapan bersama seribu pengajaran di sebalik setiap kejadian. "Tiada bumi yang tidak ditimpa hujan.." ya, air laut juga ada pasang surutnya. Inikan pula manusia, yang pasti ada saat genting mahupun sukar.

Pandanglah setiap yang terjadi itu dengan pandangan positif, kerana what you see is, what you get! Apa yang anda lihat, adalah apa yang anda dapat. Melihat sesuatu itu dari sudut positif, akan memberikan hasil yang positif juga, insya ALLAH.

Pesanan buat hati. Hati, saat kamu dirundung kecewa, renungi setiap yang telah DIA anugerahkan buat mu. Terlalu banyak, bukan? Bersyukurlah meskipun kamu sedang menghadapi musibah, kerana DIA akan menambah lagi nikmat buat barang siapa yang bersyukur atas apa sahaja kurniaan yang dianugerahkanNYA buat hambaNYA. Hati, Saat kau dibelit kegusaran, bertawakal padanya, mohon ketenangan daripadaNYA. Mohonlah agar apa yang diusahakan menatijahkan hasil yang selayaknya. Hati, andai kamu gagal di pertengahan, tidak bermakna kamu gagal selamanya. Teruskan melangkah. Gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya! Berusahalah sehabis mungkin, dan kemudian berserah padaNYA. ALLAH menilai usaha bukan hasil. Jadi, tidak perlu kecewa andai kamu gagal setelah berusaha.

"Lebih baik kalah daripada menyerah!" Hati, apabila sedih memahat hati, menangislah dan adukan segalanya pada DIA kerana hanya DIA yang mengerti bicara hatimu. DIA yang maha mengerti. Terakhir yang tidak membawa maksud berakhir, hati ini milik ALLAH, hanya dengan mengingatiNYA hati ini akan tenang!

wallahualam
wassalam
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar



No comments:

Post a Comment