Wednesday, July 21, 2010

Kerana aku mengganggap kamu sebagai teman, atau mungkin juga sahabat...

assalamualaikum..

Cukuplah, tak perlu lagi memendam rasa. Sekian lama ku pendam, hati ini semakin tercalar. Bukan kerana kecewa, tapi kerana sedih melihat kau terus-terusan menuruti keegoan diri. Aku tahu aku bukan sesiapa. Aku tahu wujudnya aku atau ghaibnya aku takkan membawa apa-apa perubahan pada dirimu. Itu aku sangat pasti. Tapi, kerana aku mengganggap kamu sebagai rakan ku, teman ku, hati ini cukup sedih melihat apa yang terjadi pada dirimu. Aku tiada daya upaya. Hanya kalam bisu yang mampu aku titipkan. Bagaimana mahu aku ungkapkan pada mu? aku kurang mengerti mengapa hati mu masih belum lentur. Mungkin kalam yang aku titipkan belum cukup menyentuh jiwa mu. Mungkin ada yang tidak kena pada niatnya. Mungkin juga kerana kesilapanku sendiri yang berbicara tanpa berhikmah. Maafkan aku kerana kurang mengerti. Aku juga manusia. Mungkin aku terlalu mendesak. Aku tidak sempurna. Maafkan aku. Aku menitipkan kata-kata kerana kamu aku anggap sebagai teman, rakan dan mungkin juga sahabat buatku, meskipun aku tahu kamu tidak mengganggap aku sebegitu, jauh sekali mengganggap ku sebagai sahabat, kalau rakan pun tidak. Aku tidak peduli itu. Izinkan aku memanggil mu sahabatku..

sahabat,
aku sememangnya tidak mengerti apa yang kau rasai, dan mungkin tidak akan mengerti sama sekali. Apapun yang kau rasai, kembalilah padaNYA. Kenapa mesti menghamburkan kata-kata nista, sedangkan DIA ada. Hati mu akan tenang, andai segalanya kau adukan padaNYA, dan bukan dengan cara menghina manusia lain. Tindakan mu menghina manusia lain itu, tidak kurangnya seperti menghina ciptaanNYA, dan menunjukkan takbur mu padaNYA. Nauzubillahiminzalik.. Takbur itu pakaian ALLAH. Tidak layak untuk kita memakainya. Dan, ciri-ciri orang yang takbur itu adalah, enggan memaafkan orang lain. Jangan sesekali merasa diri kita sudah cukup mulia berbanding orang lain, meskipun dengan seorang pelaku dosa. Mungkin sekali si pelaku dosa itu akan mendapat tempat yang lebih mulia di sisi ALLAH, kerana dia memperoleh khusnul khatimah, sedangkan kita mendapat tempat yang lebih rendah berbandingnya, kerana kita tidak dapat menggapai khusnul khatimah. Nauzubillahiminzalik..
Jangan sesekali kamu merasakan, diri mu hina apabila menerima teguran. Berlapang dadalah, dalam menerima apa sahaja teguran. Bersyukurlah kerana DIA masih mahu mengingatkan kita, saat kita terleka. Saat tuduhan mahupun fitnah dilemparkan, cukuplah untuk kita melihat semula diri kita dan mencari di mana silapnya, kerana kadang kala, pintu kepada fitnah itu ada pada diri kita sendiri tanpa kita sedari.

Kalam ini, bukan hanya untuk mu, tapi buat diriku yang juga tidak terlepas dari berbuat khilaf..

Kalau aku mahu,
boleh sahaja aku biarkan kamu terus begitu,
tapi kerana aku mengganggap kamu sebagai temanku,...

Maafkan aku kerana tidak mengerti.
Maafkan aku kerana silap dalam memberi.

wassalam.
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar


No comments:

Post a Comment