Friday, November 19, 2010

Menyoroti watak Amir Mukhlis

Saat diri dirundung perasaan putus asa, saya teringat karya ustaz A. Ubaidillah Alias, yang mengetengahkan watak Amir Mukhlis sebagai watak utamanya. Ada yang menggelarkan karya beliau sebagai karya yang 'jiwang' dan mempunyai elemen cinta yang teguh. Namun, saya tidak memandang karya itu pada penceritaan cintanya semata-mata, tapi saya memandang pada teladan, dan pengajaran serta ilmu yang sarat dalam karya beliau. Dengan itu, pembacaan saya tidak tertumpu kepada buaian perasaan-perasaan indah yang fana. Karya beliau menjadi bukti, sebuah novel itu mampu menjadi salah satu sumber ilmu. Ilmu kehidupan.

Bagaimana pada awalnya, Amir Mukhlis yang hidup dengan pelbagai alasan, dan dia membataskan dirinya untuk melibatkan diri dalam sesuatu bidang, yang akhirnya dengan bimbingan seorang guru, dia berjaya mencabar dirinya, sekali gus membuka ruang untuk dirinya menjadi seornag agamawan yang datang dengan bakat yang tersendiri. Apabila diminta menulis itu dan ini, ada sahaja alasannya. Apabila sudah berjaya dalam penulisan, dia diminta pula untuk melibatkan diri dalam pengucapan. Namun, sekali lagi dia beralasan. Itu dan ini. Menerusi watak Amir Mukhlis sekeping demi sekeping teladan ku kutip menjadi pengajaran jua sempadan.

Dalam mengharungi kehidupan, saya tertanya-tanya, adakah masih ada lagi lelaki seperti Amir Mukhlis, yang tinggi tekadnya, yang tegas prinsip hidupnya?

wallahua'alam
wassalam.
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment