Friday, November 26, 2010

Bermukim di bumi johor.

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, ALLAH masih memberi kesempatan buat diri ini untuk menikmati kehidupan di bumiNYA. Meninggalkan rumah, berangkat ke kota raya; kuala lumpur.Hati terhibur dengan keletah anak-anak ibu dan bapa saudara. Seusai dua tiga hari,berangkat pula ke teratak nenda di bumi Johor. Perjalanan masih belum berakhir, berangkat ke Kluang menaiki kereta api. Dan pengalaman inilah yang tidak akan saya lupakan, bersesak dengan orang ramai. Bukan tidak pernah menaiki kereta api, tapi pengalaman ini berlainan, kerana saya bukan lagi kanak-kanak kecil yang boleh menyelit di celah-celah orang ramai. Rimas. Tetapi, itulah pengalaman.

Satu jam lebih di dalam perut kereta api, memberi ruang buat saya menjamah pemandangan di sekitar. Ralit melihat bermacam ragam manusia. Ada yang berdiri sepanjang perjalanan, ada yang tidur mencangkung, ada juga terbaring dilantai gerabak beralaskan tikar nipis. Ada juga tidur berbantalkan beg baju. saya tahu itu semua bukanlah sesuatu yang luar biasa. Namun, menyaksikan keadaan itu, saya merasa bersyukur dengan setiap sesuatu yang saya nikmati. Melihat keadaan persekitaran membuatkan saya berfikir.

Di kiri dan kanan kereta api yang meluncur di atas landasan, pohon hijau melambai. Perjalanan di pagi hari, menyamankan. Titisan embun pagi masih membasahi dedaun hijau. Damai. Alhamdulillah, perjalanan di atas kereta api yang memakan masa lebih kurang satu jam lebih berakhir setelah kereta api tiba di stesen Kluang. Perjalanan yang bukan selalu dapat saya nikmati. Perjalanan yang singkat, tetapi memberi pengalaman dan kenangan tersimpan kemas di kotak hati.

Wallahu'alam
wassalam.
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment