Saturday, November 6, 2010

Tanggungjawab itu amanah



Setiap insan punya tanggungjawab yang terpikul di bahu masing-masing. Ada yang memandang tanggungjawab itu sebagai sesuatu yang boleh dibangga-banggakan. Ada yang memandang tanggungjawab sebagai sesuatu yang menyusahkan. Membebankan. Ada juga yang memandang tanggungjawab sebagai sesuatu yang menyeronokkan. Pandangan manusia itu berbagai-bagai. Ada yang memandang dengan pandangan yang positif, ada juga sebaliknya.

Apabila dilantik menjadi seseorang yang berjawatan, yang berperanan besar dalam sesuatu organisasi, sering kali orang melihat itu sebagai sesuatu yang membanggakan. Tahukah dia nanti dia akan dipersoalkan tentang perkara itu? Biarpun sekecil-kecil tanggungjawab. Sebagai seorang manusia juga kita telah diamanahkan untuk menjadi khalifah di atas muka bumi ALLAH. Kita juga nanti akan dipersoalkan tentang ke mana masa muda kita digunakan, untuk apa masa itu digunakan..? semua itu di dalam pertanggungjawapan kita. Kita buat, kita yang tanggung. Jangan anggap enteng soal tanggungjawab. Di sisi kanan dan kiri, ada yang mencatat. Bagaimana amanah itu dijalankan, telus atau tidak. Segalanya di dalam pemerhatianNYA.

Andai kita berseronok-seronok dengan amanah itu, pasti kita akan mendapat pembalasannya kelak. Andai kita tidak telus dalam menjalankan amanah tersebut, berlaku berat sebelah atau tidak adil dalam membuat keputusan, yang di kanan dan di kiri kitalah yang akan mencatatnya sebagai bukti di muka pengadilan ALLAH nanti. Andai kita menyalahgunakan amanah itu, kita juga yang mendapat habuannya. Tanggungjawab itu berat, tapi bukanlah tujuannya untuk membebankan. Jadi kita renungi semula tanggungjawab yang terpikul di bahu kita ini, adakah dimanfaatkan untuk Islam dengan sebaiknya, atau kita menyisihkan Islam bagi menjalankan amanah itu? Adakah dalam melunaskan tanggungjawab itu kita sentiasa mengingati ALLAH atau sebaliknya? Adakah tanggungjawab itu dilaksanakan berteraskan syariat ALLAH atau kita memandang enteng pada syariat yang ALLAH tetapkan? Dalam soal tanggungjawab yang memerlukan kita berkomunikasi dengan mereka berlainan jantina, adakah kita menjaga pandangan, hati dan kata-kata? Atau adakah sepanjang proses interaksi itu, kita selitkan dengan hal-hal remeh temeh sehingga pecah tawa dari kedua-dua belah pihak? Kita lihat hal itu sesuatu yang remeh, 'Ketawa je..' Persoalannya, ALLAH suka ke? Rasulullah ajar kita suruh buat semua itu? Apa yang paling penting dalam kehidupan kita adalah Redha dan Rahmat ALLAH. Dengan Rahmat dan RedhaNYA lah, kita masih bernyawa hari ini, dengan Rahmat dan RedhaNYA lah, kita berjaya hari ini. Jangan sombong! Ingat syariat yang ALLAH gariskan untuk kita dalam menempuh kehidupan hari ini. Ikut islam, kamu selamat. Tepuk dada, tanya iman. Aku juga sebagaimana kalian, punya kelemahan. Teguran ini ditujukan buat diri ini juga, yang sering lalai.

Kita lihat semula bagaimana hasil dari usaha kita menjalankan amanah itu? Hasilnya bergantung pada usaha. Baik usahanya, baiklah juga hasilnya. Kalau usaha diberkati, niatnya ikhlas, pasti hasilnya lumayan. Insya ALLAH.


wallahua'alam
wassalam.
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment