Tuesday, December 14, 2010

Perjalanan itu..


Assalamualaikum..

Alhamdulillah, hari ini aku masih di sini. Di atas muka bumi ALLAH, menjalani kehidupan. Cuti sekolah, masih bersisa beberapa minggu lagi. Sepanjang sebulan yang lalu, diri ini menemani nenek tercinta. Puas. Meskipun bakti yang tidak setinggi mana. Dari Bangi, ke Kuala Lumpur. Dari Kuala Lumpur ke Segamat. Dari Segamat ke Kluang. Dan kemudian pulang semula ke Segamat, dan seterusnya ke Kuala Lumpur. Mungkin insan lain melihat perjalanan ini, perjalanan yang kosong, tiada ertinya. Sekadar menaiki kereta api ke sana dan berbalik semula ke sini.

Tapi, itu tidak pada diri ini.Bagi diri ini, perjalanan itu mengeratkan kami. Diri ini dapat rasakan ukhuwah yang sememangnya sudah terpateri dengan aliran darah dan iman di hati. Biar orang memandang perjalanan ini sebagai perjalanan yang meletihkan. Tapi, bagi diri ini,
perjalanan ini lebih dari itu. Meskipun perjalanan itu telah berakhir, tidak bermakna aku tidak akan mengulanginya lagi. Semalam sudah berlalu. Detik bersama mereka tersimpan dalam kemas di hati. Suara yang memadahkan nasihat berharga, amanat yang murni tidak akan diri ini lupakan. Begitu juga tangisan anak kecil yang masih belum tahu berbicara, yang minta didukung. Suara-suara ini, akan terus hidup dalam hati ini. Diri ini pasti merindui detik-detik itu. Wajah-wajah comel kanak-kanak manja. Segalanya akan ku simpan kemas dalam hati ini. Kerana itulah pelengkap hidupku. Terima kasih, ya ALLAH. Atas nikmat yang selama ini tidak aku sedari kerana kelalaian ku.

Aniq :)

Alya :)

Affan :)


***********


wassalam..
Anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment