Monday, August 30, 2010

Aku takut untuk berpisah dengannya

Dia sudah memberi peringatan terakhir,
Detik perpisahan kian mendekat,
sedang kasih dan rinduku
masih belum terluah sepenuhnya...
Masih banyak yang mahu aku kongsikan dengannya..
terlalu banyak.
Aku mahu meluangkan malam-malamku bersamanya..
lebih-lebih lagi sepanjang detik-detik akhir ini.
Aku takut, andai aku tidak dapat bertemu lagi dengannya..
melalui detik bersamanya mengajar aku
erti lapar dan dahaga yang bukan pada zahirnya
semata-mata..
tapi, adalah sebaliknya.
Dia mengajar aku erti ketabahan melalui
bicara lapar dan dahaga yang diungkapkan..
Dia mengajar aku erti dugaan melalui
kehidupan yang aku lalui bersama dengannya
dalam tempoh sepurnama aku bersamanya.
aku takut kehilangan..
dia sering mengajak aku menuju redha Pencipta..
Masakan aku bisa melupakan dia begitu sahaja.
Tapi, lumrah insan yang diciptakan sering terlupa mahupun leka..
aku gusar, aku bakal hanyut setelah pemergiannya.
Aku bimbang, hati ini akan jauh dari Pencipta
apabila dia pergi meninggalkan diri ini.
Aku bimbang hati ini terbuai dengan rindu dan cinta duniawi.
Dia, ramadhan yang dirindui.

********

Ya ALLAH, kepada siapa lagi mahu ku pohonkan,
mahu ku bicarakan setiap kegusaran yang mengisi hati ini
kalau bukan pada MU.
ENGKAU mengetahui, mengenali hati ini
lebih daripada aku sendiri mengenal hati ku..
kerana ENGKAU lah Pemilik hati ini.
Aku ketandusan kata tatkala hati ini
dibuai perasaan fitrah bagi insan biasa.
Aku tidak mampu mengungkap
bicara, meluahkan rasa yang tertanam di jiwa.
Tapi, aku yakin ENGKAU mengetahui segala-galanya.
Tak perlu aku khabarkan apa yang bermain di benak ini,
pasti ENGKAU lebih mengerti.
Saat hati ini menginginkan pujukan,
aku bimbang, hati ini terbuai dengan pujukan palsu..
aku gusar andai bukan janji-janjiMU
yang mengisi kekosongan hati ini.
Aku berharap pada MU, ya ALLAH..
Tuhan sekalian alam..
Jauhkanlah aku dari cinta makhluk
yang tidak bertunas daripada kecintaan padaMU..
Jauhkan aku dari merindui mereka yang bukan hak buat ku.
bantulah hamba MU ini.



wassalam.
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

Sesungguhnya, hati ini milik ALLAH.
Dan hanya dengan mengingatiNYA sahaja hati akan tenang.

No comments:

Post a Comment