Sunday, August 22, 2010

Jangan cemarkan cinta..

Assalamualaikum..

Segala puji bagi ALLAH masih sudi memberi ruang buat diri ini untuk menghirup udara di atas muka bumiNYA. Selawat dan salam ke atas junjungan Rasulullah yang dimuliakan. Segala puji bagi ALLAH juga yang masih memberi ruang buat kita untuk menjalani ibadah puasa di bulan barakah ini. Alhamdulillah...

Entah apa yang mendorongku untuk mengungkap persoalan cinta. Mungkin hati ini tidak tega melihat remaja hari ini yang kian hanyut dibuai cinta palsu dunia yang hanya melalaikan. Remaja yang juga teman dan saudara seagama ku sendiri. Ada yang bakal mengungkapkan kata "biarlah, dia bukannya ganggu sesiapa, dia couple je.." Ya, mungkin dia tidak ganggu sesiapa. Tapi, dia telah mencemarkan cinta itu sendiri, yang hakikatnya sangat indah, sangat mahal harganya, dan disebabkan itulah, cinta itu tidak bisa dilampiaskan buat yang bukan haknya. Persoalan yang masih belum ku temui jawapannya, " kenapa couple ? " Puas ku mencari di mana keperluannya untuk berkasih sebelum mengikat janji yang sah, janji yang diiktiraf di sisi islam. Bukan janji-janji manis yang akhirnya memakan diri. "Mungkin mahu dikasihi, mungkin mahu disayangi, mungkin juga mahu dilindungi..." Itu jawapan yang aku simpulkan sendiri. Andai mahu dikasihi, dan disayangi, mengapa tidak mengharapkan kasih dan cinta ALLAH yang Agung. Kenapa membina harapan palsu pada sesuatu yang fana? Yang sudah pastinya lambat laun bakal dibelit duka. Kerana..

"Cinta pada bunga, bunga akan layu.
Cinta pada manusia, manusia akan mati.
Cinta pada ALLAH, cinta yang kekal abadi."

Dan, andai pelindung yang dicari, kenapa seseorang yang bukan haknya dijadikan sebagai pelindung? tidakkah ia menjadi perosak diri sendiri? Tidak cukupkah ALLAH, sebagai pelindung? "Apa yang kamu harapkan dari sebuah hubungan yang terikat pada janji yang tidak diiktiraf islam (couple)? " satu lagi persoalan yang mengisi kotak minda." Adakah keseronokan?" Kamu akan memperoleh keseronokan, keseronokan dunia yang pasti suatu masa nanti bakal punah kerana dunia itu sendiri sementara, inikan pula yang di dalamnya. Aku mengerti fitrah manusia, yang aku juga tidak lali dari fitrah itu, Islam juga tidak pernah menyuruh kita membunuh sesuatu yang fitrah itu. Sebaliknya, sandarkanlah rasa kasih, cinta dan sayang itu kepada yang Maha Menyintai, justeru kamu tidak akan pernah kecewa.

sahabat, aku mengerti fitrah hatimu..
aku tidak mampu menafikan aku juga merasainya..
kerana ia fitrah..
Fitrah makhluk bergelar manusia
yang punya perasaan..

Pintaku, jangan kamu cemarkan keindahan
cinta itu dengan kepalsuan dunia..
Pintaku, jangan biarkan cinta mu itu
dilampiaskan buat yang bukan menjadi hakmu..

Andai tiada cinta adam buat mu, duhai hawa..
Cukuplah kamu menyintai ALLAH..
yakinlah pada janjiNYA,

"Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (syurga) "
[Surah An-nur, 26]

peringatan ini buat diri ku yang juga manusia biasa yang punya khilaf.
wallahu'alam
wassalam
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment