Tuesday, August 24, 2010

Ramadhan sebuah madrasah

Begitu pantas masa berlalu ramadhan yang kurasakan baru sahaja membuka tirai sudah berlalu hampir separa purnama. Subhanallah. Terdetik di hati ini, sudahkah aku memanfaatkan sepenuhnya ramadhan kali ini? Cukupkah amalan ku dalam mengimarahkan malam-malam ramadhan?

“Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala daripada Allah, dosanya yang telah lalu telah diampuni (oleh Allah)”

(Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, Kitab al-Iman – no: 38)

Apabila ditanya, "Apa yang kamu mahukan di bulan barakah ini?" Jawapan yang dituturkan pasti menginginkan rahmat dari NYA, keampunan dari NYA dan pembebasan daripada api neraka. Persoalannya, sudah cukupkah setiap amalan yang kita lakukan untuk memperoleh itu? Atau adakah sekadar terlafaz di bibir dan pengharapan di hati tanpa sebarang tindakan? Ramadhan datang cuma sekali. Ya, Ramadhan bakal bertandang sekali lagi di tahun hadapan, namun adakah kita masih diberi ruang olehNYA, untuk melalui Ramadhan yang bakal mendatang? Takdir ALLAH, tiada siapa yang mengerti. Sudahkah kita tinggalkan perkara-perkara yang tidak sewajarnya agar kita beroleh ampunanNYA? Atau kita masih menjadikan perkara-perkara itu sebagai amalan? Jawapannya terletak pada diri kita, sejauh mana kita mendidik nafsu. Rasulullah SAW bersabda;

"Barangsiapa tidak meninggalkan ucapan dan
perbuatan dusta, maka Allah tidak mengharapkan puasanya dari makan
dan minum."
(Hadis riwayat Al-Bukhari)

Ramadhan itu umpama madrasah. Madrasah bagi mendidik nafsu. Dengan nafsu yang terdidik di bulan barakah inilah kita meneruskan perjalanan di atas bumiNYA. Berbuat baik bukan hanya pada bulan ramadhan, sebaliknya Jadikan bulan ramadhan itu satu permulaan untuk kita membuat perubahan dalam diri kita dengan mendidik nafsu dan memperbanyak amal. Malahan, amal yang dilakukan haruslah dilakukan berterusan mengikut kemampuan kita. Ramai antara kita yang mengira bahawa, amalan-amalan sunat, seperti bersedekah, hanya dilakukan dalam bulan Ramadhan. Dan ada juga yang menyangka, hanya dalam bulan Ramadhan kita wajar menjauhi dosa dan maksiat, dan pada bulan-bulan yang lain kita tetap melakukan perkara-perkara yang lagha. Di sinilah kesilapan kita. Ramadhan itu sepatutnya menjadi wadah buat kita untuk menyedari rahmat ALLAH yang terlalu luas, dan ini menjadi salah satu detik permulaan untuk kita mengubah diri dan mendidik nafsu serta memantapkan iman.

peringatan ini buat diri ini yang juga kadangkala terlupa..
wallahu'alam
wassalam
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar

No comments:

Post a Comment