Saturday, November 5, 2011

Wukuf di Arafah.


Assalamualaikum..


Hari ini, 5 November 2011, bersamaan 9 Zulhijah 1432h.
Mereka yang mengerjakan haji diwajibkan untuk berada di Padang Arafah. 
Mereka yang tidak menunaikan haji digalakkan  untuk berpuasa.

Cik Arkitek tidak mahu berbicara panjang kerana cik Arkitek tiada pengalaman. Cuma berkongsi pengatahuan. Apa yang cik Arkitek tahu, tidak ada wukuf, tidak ada haji. Rasullah pun pernah bersabda, "haji adalah wukuf " Semasa wukuflah paling berat ujiannya buat jemaah haji. Perhimpunan umat manusia di padang Arafah, di bawah panas terik sangat menduga dan ini diumpamakan dengan perhimpunan umat manusia ketika dihadapan Allah, di padang Mahsyar untuk dihitung amalannya.


cik Arkitek nak kongsi serba sedikit kelebihan hari arafah ni, antaranya:-

Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda; "Tidak ada satu hari dimana Allah Taala paling ramai membebaskan hambaNya dari Neraka selain dari hari Arafah." (Sahih Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya Allah SWT. memuji mereka yang sedang wukuf di Arafah kepada penduduk langit dan berkata kepada mereka : “ Lihatlah kepada hamba-hambaKu yang datang kepadaKu.“.(HR Ahmad)

Rasulullah saw. ditanya mengenai puasa pada hari Arafah. Rasulullah saw.mengatakan, Dikaffarah (diampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang. (HR Muslim)

Semoga suatu hari nanti, Allah memberi kesempatan untuk kita melaksanakan rukun islam kelima ini =)
Amin.

Wassalam,
cik Arkitek.

No comments:

Post a Comment