Monday, December 26, 2011

Allah uji kita sebab, Allah sayang kita.. :)

Photobucket

Bismillahirrahmanirrahim,..

Alhamdulillah, kaki ini masih mampu memijak bumi Tuhan, tangan ini masih mampu menyentuh ciptaanNya, mata ini masih mampu menyaksikan keindahan ciptaanNya, telinga ini masih mampu menangkap bunyi nyanyian makhluk kecil ciptaanNya, akal ini masih mampu berfikir serta mengakui kebesaranNya dan hati ini masih lagi meyakini keagungan, kekuasaan dan kebesaranNya atas segala sesuatu. Terima kasih, ya Allah. 

Tapi, tidak semua orang mampu mengalami keadaan yang serupa. Tidak semua. Bumi mana yang tidak ditimpa hujan.  Hidu kita ibarat roda, kejap di atas, kejap di bawah. Itu memang lumrah. Ujian itu mendekatkan kita dengan Pencipta. Saat kita diuji, Allah sedang berbicara dengan kita. Terpulang pada kita, bagaimana kita melihat ujian itu. Tak semua orang sedar bahawa dirinya sedang diuji. :)

.....

“Apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami beriman,” dan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang yang benar dan pasti mengetahui tentang orang yang berdusta.” (Surah al-’Ankabut, ayat 2-3)

Dua bentuk ujian

Kesenangan, dan kesusahan. Nikmat yang melimpah ruah dan musibah yang datang menjengah. Kedua-duanya adalah ujian dari Allah untuk lihat sejauh mana iman kita. Masing-masing ada cara untuk kita berhadapan dengan dua bentuk ujian ini. Tetapi, selalunya yang kita lihat jelas sebagai satu ujian dari Allah, hanyalah ujian dari aspek musibah. Kesusahan. Ya, siapa yang suka hidup susah. Pastinya yang susah itu dilihat membebankan dan sangat menguji. Nikmat juga sangat menguji. Sangat menguji iman kita. Apabila nikmat terhidang di depan mata, kemahuan kita dan keimanan saling bertelagah. 

#contoh?
Contoh yang mudah, waktu lapang kita. Waktu lapang itu memang anugerah. Kemahuan kita mahukan waktu lapang itu diisi dengan aktiviti-aktiviti lagha yang berlebihan. Sementara iman, mahu bebas dari perkara lagha kerana takut diri semakin jauh dari Allah. Saat inilah kita diuji. Sama ada kita memilih untuk mengisinya dengan kebaikan atau sebaliknya. 

here
Nikmat harta, itu juga ujian Allah untuk melihat sejauh mana kita beriman padaNya. Bersyukurkah kita dengan kurniaanNya dan bersedekah serta menyalurkan harta kita ke jalanNya atau adakah kita sekadar mendabik dada dan berbangga dengan harta yang bertimbun serta mengakui bahawa harta itu milik kita yang mutlak? 

#jadi perlu hadapi ujian nikmat ini dengan syukur?
Ya, hadapi ujian nikmat ini dengan syukur. Dan, sentiasa memanfaatkan setiap nikmat yang diberikanNya ke jalanNya. 

Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras." (Ibrahim: 7)

Kesedihan, kepayahan, kesusahan, musibah merupakan satu lagi bentuk ujian Allah buat kita. Sabar adalah sebaik-baik cara dalam menghadapi ujian ini. Jangan pernah putus asa adalah input tambahan dalam menempuh dugaan ini. Allah tidak pernah membebani hambaNya dengan apa yang tidak hambaNya terdaya. 

#cakap senanglah, tak rasa sendiri,..
Betul, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya, kann.. Kita akan mampu hadapinya. Percayalah. Payah manapun, susah manapun, perit manapu ujian itu, kita akan mampu. Allah kan ada. Kenapa kita rasa kita akan lelah, kita akan lemah, kita akan tak berdaya sedangkan Allah bersama kita. Allah jamin Allah bersama kita, kalau kita SABAR. Firman Allah dalam al-Quran,

“Allah sentiasa Mencintai orang-orang yang sabar” 
(surah Ali Imran, ayat 146)

dan lagi,

“Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar” 
(surah al-Baqarah, ayat 153)

Kejayaan apakah yang lebih besar berbanding kejayaan Allah bersama kita? Adakah keadaan yang lebih membahagikan berbanding keadaan di mana Allah bersama kita, dan Allah mencintai kita? Allah cintakan orang yang sabar. Kesusahan, kepayahan yang Allah beri ini, cuma sedikit nak dibandingkan dengan nikmat yang selama ini Allah beri pada kita. Jangan cepat goyah, putus asa dan menyalahkan takdir saat berdepan dengan ujian. Allah sedang membuka ruang untuk kita menjadi hambaNya yang Dia cintai. Janji Allah itu janji yang pasti. :)

#saya tak mampu...
Kita mampu! Hamba Allah mesti mampu. Sebab kita ada Allah. Kita ada tempat bergantung. Kita ada yang sudi mendengar luahan hati kita. Yakinlah, mengadulah segala-galanya kepada Allah, walaupun hakikatnya Dia lebih mengetahui berbanding kita. Kadang-kadang, untuk kita meluahkan kepada manusia, manusia tidak mahu ambil kisah tentang diri kita. Tapi, Allah sentiasa. SENTIASA ada untuk kita! 

“Kepada Engkau kami sembah dan kepada Engkau jua kami memohon pertolongan.Tunjukkanlah kami jalan yang lurus. Jalan orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka dan bukan (jalan) yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat”. (Surah Al-Fatihah : 5-7) 


here
Penyelesaian yang paling muktamad, adalah dengan kembali pada Allah. Ingat Allah, hati tenang, insyaAllah. :)


“Orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram. (Surah al-Ra`d:28)

Allah sayang kita.
Wallahua'lam..
Wassalam,
cik arkitek

No comments:

Post a Comment