Thursday, December 15, 2011

Promosikan kebaikann :)

Photobucket

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah sempat curi masa pagi ni nak kongsikan sesuatu. Artikel dari Akh. Hilal Asyraf, di langitilahi.com dalam ruangan teknologi memberi inspirasi kepada saya untuk kongsikan sesuatu hari ini. 

Artikel itu menyebut berkaitan mempromosikan blog dan website. Kalau kita perasanlah kann, rata-rata blogger yang berkongsi benda-benda baik ni, jarang nak promosikan website dekat mana-mana. Salah satu sebabnya, segan. Malu. Malu tak bertempat tu. Kita ni sering malu untuk buat kebaikan. Tetapi, tak pernah nak malu dengan Allah untuk buat kemungkaran. Macam mana tu?


Satu lagi sebab adalah takut riya'. Takut orang kata kita nak menunjuk-nunjuk. 
Analogi berkaitan si penjual arak yang sentiasa mempromosikan perniagaannya dan si penjual al-quran yang hanya menunggu dan berharap ada yang terperasankan barang jualannya. Analogi inilah yang dibawa oleh Akh. Hilal Asyraf dalam artikel ini. Macam itulah juga dengan konsep promosikan blog kita. Kita usahakan yang terbaik untuk ikhlaskan hati kita semata-mata kerana Allah. Takut riya' bukan penghalang untuk kita buat amal. Amal kena buat juga. Kita tarbiyah diri untuk lawan sifat tu.



Buang rasa malu dan merendah diri untuk mempromosikan blog sendiri.
Rajin menziarahi, membina hubungan dengan blogger-blogger yang lain.
Sentiasa rajin menyebut alamat blog/website anda di mana-mana.


Dan kata-kata dari Akh. Hilal Ashraf sebagai penutup artikel beliau,

Bukan nak angkat bendera – “Tengoklah aku, aku tengah buat baik ni!”
Tetapi sebenarnya hendak mengangkat panji – “Inilah dia kebaikan. Marilah bersama kita laksanakan!”


wasalam,
cik arkitek.

No comments:

Post a Comment