Friday, January 21, 2011

Berdoa padaNYA :)



Assalamualaikum..

Alhamdulillah, dengan izin dan rahmatNYA, diri ini masih di sini. Hidup di bumiNYA. Mencari segenap bekalan buat kehidupan di negeri abadi. Tidak mampu ku nafikan, hakikat diri yang sekejap begini, dan sekejap begitu. Punya rahsia hati, punya pendapat tersendiri.

Hati ini tertaut kukuh pada kenangan semalam. Kenangan yang menyubur dalam taman hati. Berbunga harum. Namun, ada kejelekan yang tersembunyi, tanpa aku sedari. Tatkala menyedari hakikat sebuah kehidupan, baru tersedar. Kenangan pahit itu tidak pernah akan hilang meskipun sedetik. Segalanya tetap kukuh dalam diari hati. Walaupun tanpa dipinta, memori itu tetap hadir sebagai peringatan buat mematangkan diri. Ujian hadir bersilih ganti, dan kita tidak akan berjaya andai kita lari dari menghadapinya. Kekuatan itu anugerah ILAHI. Buat hambaNYA, yang tiada berhenti meminta. Saat hati gusar soal itu dan ini, teringat firmanNYA, agar berdoa padaNYA, dan pasti akan dikabulkan oleh NYA.

"Dah doa. Kenapa tak makbul juga?"

Dalam urusan memakbulkan permintaan hambaNYA, ALLAH memakbulkan dengan beberapa cara. Pertama, adalah dengan menangguhkan dahulu. Doanya itu dimakbulkan namun diberi penangguhan kepada waktu tertentu, kerana DIA tahu apa yang terbaik untuk hambaNYA. Kedua, doanya itu dimakbulkan dengan menggantikan permintaan itu dengan sesuatu yang lebih baik. Setiap yang kita inginkan, tidak semestinya yang terbaik untuk kita, dan setiap yang kita benci, tidak semestinya buruk untuk kita. Hanya DIA yang mengetahui hakikat terbaik buat kita. Ketiga, doa itu dimakbulkan dengan penangguhan di akhirat nanti. Tidak memperoleh apa yang kita doakan, tidak bermakna doa kita itu tidak dimakbulkan ALLAH. Sebaliknya, ALLAH menentukan sesuatu yang lebih baik berbanding apa yang kita pinta. :)

************
ALLAH itu Maha Mengetahui,
DIA mengetahui tiap sesuatu,
Tanpa kita maklumi,
DIA sudah sedia tahu..

***********
Doa bukan memberitahu ALLAH apa yang kita mahu, kerana tanpa diberitahu juga, ALLAH sudah sedia maklum tentang kemahuan kita. Doa adalah pengabdian. Doa menunjukkan kita mempunyai pergantungan dan pengharapan kepada ALLAH. Doa menunjukkan kita mengharapkan redha dan rahmat ALLAH. Doa membuktikan bahawa, kita percaya dan yakin dengan kewujudan, keesaan serta kekuatan ALLAH.

***********
Wassalam,
Anaqi.norsyafiqahsaifulanuar:)

No comments:

Post a Comment