Sunday, January 2, 2011

Benarkah jalan itu?


Assalamualaikum,.

Bicara soal cinta, remaja adalah yang paling ke hadapan dalam memberi tumpuan. Sememangnya usia sebegini menarik diri ini dan juga remaja-remaja lain ke dalam lautan emosi. Mahu berkasih, mahu disayangi, mahu sebuah perhatian dari seorang bergelar kekasih. Itu lumrah. Fitrah manusia. Ingin dicintai dan menyintai.

Dalam sisa-sisa cuti yang berbaki sehari dua ini, sempat juga saya menjengah ke alam siber, dengan hanya mengetik papan kekunci, dengan izinNYA, bermacam pengalaman dan ceritera cinta yang dapat saya tatapi. Aduhai, fenomena yang bukanlah luar biasa.

Perkenalan singkat sang teruna dan si dara, tidak kiralah melalui laman sosial mahupun melalui rakan-rakan. Pada awalnya, teman sekadar suka-suka. Berbalas pesanan ringkas, panggilan telefon, emel, dan sebagainya. Sedar tidak sedar, wujud rasa cinta jauh di sudut hati tanpa disedari. Mula rindu-rinduan. Lebih kerap berhubung. Ada kelapangan keluar bersama. Apabila keluar bersama, pusat karaoke, pusat bowling, dan sebagainya menjadi destinasi. Bergurau senda, bergelak tawa suatu kemestian, tidak kiralah melalui pesanan ringkas, panggilan mahupun emel. Itulah rutinnya pasangan yang bercinta sebelum sebuah ikatan perkahwinan.

Persoalannya, di mana perlunya rutin-rutin ini mengisi jadual sang teruna dan si dara, yang sememangnya pada hakikat sebenar terlalu padat untuk rutin-rutin kosong ini. Sudahlah terikat dengan jadual pengajian. Tanggungjawab pada yang Menciptakan pula bagaimana? Amanah dariNYA sudah terlaksana? Dalam pada sibuk merindui, sudah terisi hati dengan cinta NYA? Pastikah kita perhubungan yang berniatkan mendirikan sunnah itu dinaungi redha dan rahmat NYA? Tepuk dada, tanya iman...

Seindah mana pun cinta yang kita rasai hari ini, saat ini, tidak akan pernah menyamai cinta agung Pencipta cinta. CintaNYA cinta yang abadi.

Carilah cintaNYA, kerana di situ letaknya kunci kebahagiaan yang hakiki. Cintakan manusia, lambat laun kesedihan juga yang membelit kerana manusia akan mati.

Apabila kita menyintai seseorang, kita pasti mencemburui insan lain yang mencintai insan yang kita cintai. Tetapi, apabila kita menyintai ALLAH, kita bukan sahaja menolak sifat cemburu pada insan-insan yang juga menyintai ALLAH, sebaliknya kita turut menyintai mereka. Inilah ukhuwah yang terikat kerana ALLAH. Ukhuwah fillah. Berpisah dan bertemunya kerana ALLAH :)
Indah, bukan? :)

wallahua'alam.
wassalam..
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar:)

No comments:

Post a Comment