Sunday, January 2, 2011

2010 pergi.. 2011 hadirkan diri :)


Assalamualaikum...

Alhamdulillah, dengan izinNYA, jejari ini masih mampu mengetik kekunci pada papan kekunci untuk mencoret sesuatu. Alhamdulillah, juga kerana dengan izinNYA, diri ini masih mampu bernafas di atas muka buminya. Sedar ataupun tidak, setelah hampir sebulan tahun baru hijrah berlalu, kini tiba pula 2011 menjelma. Usia semakin bertambah. Hendaknya iman juga begitu. Amin..

Sesi persekolahan yang bakal membuka tirainya tidak lama lagi turun dinantikan. Gembira. Setelah hampir sebulan lebih menghabiskan musim cuti dengan aktiviti bersama keluarga, sudah pastinya kembali ke sekolah itu menyeronokkan. Ya, mungkin tidak bagi semua pelajar. Apapun, niat itu utama. Seandainya betul niat kita ke sekolah itu untuk menuntut ilmu, dan menuntut ilmu itu niatnya kerana ALLAH, pasti dipermudahkan. Insya ALLAH.

Jangan silap dalam menuntut ilmu. Ilmu untuk diamalkan, dan bukan sekadar untuk peperiksaan. Seorang pelajar yang memperoleh A dalam setiap mata pelajaran yang diambilnya, namun mempunyai sahsiah yang sangat mengecewakan. Adakah A itu cukup untuk menilai sejauh mana ilmunya? Apabila kita berada di tengah-tengah masyarakat, adakah masyarakat melihat A itu, atau melihat sahsiah kita? Ya, sahsiah itu utama. A itu hanya pada sijil. Manusia melihat diri kita, bukan A yang di atas kertas semata-mata.

Jangan kecewa apabila gagal. Gagal bukan bererti tewas selamanya. Gagal itu madu untuk sebuah usaha yang murni ke langkah seterusnya, mencipta sebuah kejayaan yang masih tertunda. Jangan mudah melatah apabila kegagalan membelit. Sebaliknya terus bangkit bagi mencari di mana silapnya untuk diperbaiki.

******
2010 sudah berlalu. 2011 datang menjelma. Muhasabah diri, lihat yang mana perlu diperbaiki, semoga tahun ini, menjadi lebih baik daripada tahun yang lalu. Ingat ALLAH selalu :)

*******
Wassalam,
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar:)

No comments:

Post a Comment