Tuesday, January 11, 2011

Cinta itu biar terpelihara :)


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, masih dipanjangkan umur dan masih diberi ruang dan peluang olehNYA untuk mencoret sepatah dua perkongsian. Segala-galanya dengan izin dari NYA.

**************
Ungkapan sayang, ungkapan cinta terlalu mudah dilafazkan. Seolah-olah tiada nilai. Tanpa batasan. Cinta dibangga-banggakan. Namun, malang sekali kerana cinta itu cinta palsu semata-mata. Ungkapan rindu, ungkapan syahdu diluahkan. Tidak kira melalui laman sosial mahupun alat perhubungan lainnya. Remaja terbuai dengan cinta dunia. Rindu pada sang kekasih. Cinta mereka nampak indah. Manis. Tapi, sayang ALLAH bukan matlamatnya. Adakah perhubungan itu bermatlamatkan mencari keredhaan ALLAH. Mungkin ada yang menjawab 'YA'. Tetapi, benarkah apa yang terlafaz di bibir? Dapatkah tingkah membenarkan lafaz 'YA' yang terungkap itu? Persoalan hati, hanya ALLAH yang tahu. Tika hati itu rindukan kekasih, adakah si hati sudah benar-benar menemui kemuncak rindunya pada ILAHI? Atau mungkin si hati tidak pernah merasai kerinduan yang hakiki itu? Malang sekali seandainya, 'YA' yang menjadi jawapan. Nauzubillah..

Saya sedar, saya seorang yang terlalu muda yang mahu menyentuh soal hati. Tetapi, hati pedih melihat hakikat teman-teman sebaya yang hanyut dalam lautan perasaan. Saya tahu itu fitrah. Manusia punya perasaan. Tetapi, itu tidak bermakna, perasaan itu perlu dilayan semuanya. Bukankah kita yang bertanggungjawab mendidiknya? Ya. Itulah tugas seorang bergelar khalifah. Kita perlu menjadi raja kepada diri kita sendiri. Menundukkan nafsu, mendidik emosi. Tiba masanya, segalanya akan terasa begitu indah, kerana selama ini kita membiarkan cinta itu terpelihara dari noda kepalsuan dunia.

*********
'Aku mahu dicintai..'
'Aku mahu dikasihi..'
itu kata hati, dibelit emosi,
dibayangi dongengan fantasi..
tanpa sedar, dia terlupa pada yang Maha Menyintai..
kerana terlalu asyik didodoi pencinta palsu duniawi..
terlalu mengejar seorang yang disangka pencinta sejati..
walaupun, pada hakikatnya tidak sama sekali..
bukan dia si pencinta sejati yang dicari-cari..
Tatkala menyedari, siapa 'dia' si Pencinta sejati,
Hati merintih, menyesal atas perbuatan diri,
terasa hina di sisi ILAHI..

************
kerana cintaNYA,
aku di sini..
wassalam,
anaqi.norsyafiqahsaifulanuar :)

No comments:

Post a Comment